Підприємство отримало оплату за послуги, які надано в період до реєстрації платником ПДВ: що з ПДВ?

10.04.2025 р. підприємство зареєстрували платником ПДВ. В травні 2025 року надійшли кошти за надану послугу з оренди приміщення за листопад 2024 р. Чи потрібно виписувати податкову накладну?

ПДВ та «перехідні» розрахунки за надані послуги

Згідно з пп. 201.8 ПКУ, право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники ПДВ.

На підставі пп. 187.1 ПКУ за загальним правилом «першої» події датою виникнення податкових зобов’язань з постачання послуг вважається або дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку як оплата послуг, або дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, якщо у платника ПДВ перша подія (оформлення документа на постачання послуг) відбулася до його реєстрації платником ПДВ, а друга подія (оплата) відбулася після такої реєстрації платника ПДВ, то податкове зобов’язання з ПДВ за такою операцією не нараховується та податкова накладна не складається, за умови, що такий платник не обрав касовий метод.

Платник ПДВ, який застосовує касовий метод визначення податкових зобов’язань, повинен за фактом оплати поставлених товарів/послуг задекларувати податкові зобов’язання з ПДВ, скласти та зареєструвати ПН.

Аналогічне роз'яснення наведене на сторінці ЗІР, 101.16.

Ніна Левчук