Перевантаження товару: як оформити ТТН?

Постачальник (Київ) відвантажує товар покупцеві (Запоріжжя). Передача товару буде на середині шляху (Полтава) з авто постачальника в авто покупця. Далі з авто покупця товар доставлятиметься різним клієнтам. Як оформити ТТН?

Стандартне оформлення перевантаження товару

Відповідно до пп. 11.8 Правил №363, у разі перевантаження вантажу в процесі перевезення на інший автомобіль складається акт довільної форми в паперовій або електронній формі, в якому обов’язково зазначаються:

  • повне найменування, місцезнаходження (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання (для фізичних осіб - підприємців) власника транспортного засобу, який прийняв вантаж;
  • прізвище, ім’я, по батькові водія, який прийняв вантаж;
  • реєстраційний номер транспортного засобу Перевізника, який прийняв вантаж;
  • реєстраційний номер транспортного засобу Перевізника, який здав вантаж.

Акт складається у двох примірниках, які підписують представники (водії) обох Перевізників (по одному для кожного), проставляючи особисті підписи або ЕП.

В пп. 11.8 Правил №363 описана стандартна процедура оформлення перевантаження. У цьому разі постачальник виписує ТТН, де місцем розвантаження буде склад покупця, перевізником і замовником буде сам постачальник, зазначатимуться дані авто постачальника.

Але в місці перевантаження (Полтава) складається наведений вище акт. Поряд з цим, на наш погляд, один примірник ТТН залишається у водія покупця, а інші (їх може бути два) - залишаються у представника (водія тощо) постачальника.

Як бути з доставкою товару клієнтам?

Згідно із ст. 48 Закону про автотранспорт, одним з обов’язкових реквізитів ТТН є зазначення в ТТН загальної ваги авто, у тому числі з вантажем, та маси брутто. Тобто, якщо на увесь вантаж, який везе авто, має бути одна ТТН, із зазначенням загальної ваги авто, в тому числі із усім вантажем.

За буквального розуміння цієї норми випливає, що якщо розбити увесь вантаж на окремі порції, які доставлятимуться різним клієнтам, і на ці порції виписати окремі ТТН, для кожного клієнта, вказавши в таких ТТН вагу окремої порції, а не всього вантажу, то це буде порушенням норми ст. 48 Закону про автотранспорт.

У всякому разі, саме так вважають органи Укртрансбезпеки, які почали штрафувати за такі "порушення", накладаючи штраф в розмірі 17 000 грн, згідно із ст. 60 Закону про автотранспорт.

Хоча в Законі написано про застосування штрафу у разі перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 і 48 Закону. Тобто, за відсутності ТТН, а не за помилки чи неточності в ТТН.

На наш погляд, накладення такого штрафу є неправомірним і в разі виникнення конфлікту з органами Укртрансбезпеки висока вірогідність доказати відсутність штрафу, але, можливо, тільки в суді. А це додаткові витрати коштів і часу.

Тому для уникнення непорозумінь на практиці роблять так, що до однієї ТТН на увесь вантаж оформляють кілька окремих ТТН, як додатки до основної ТТН, на кожного клієнта, із зазначенням в таких ТТН тільки тієї порції загального вантажу, який призначений для конкретного клієнта.

Якоїсь встановленої нормативними документами інструкції щодо оформлення таких локальних ТТН немає. Тому це виключно наш погляд на оофрмлення таких ТТН. Тож на наш погляд, в таких локальних ТТН замовником, перевізником і вантажовідправником буде зазначено покупець. Вантажоодержувачем — клієнт. Пунктом навантаження — місце перевантаження вантажу (Полтава). Пунктом розвантаження — склад клієнта.

Якщо покупець перевозитиме вантаж своїм автотранспортом, такі локальні ТТН можна оформити в двох примірниках, один для покупця, другий - для клієнта.

У такому разі документом на товар для покупця буде ТТН від постачальника, плюс акт перевантаження, плюс локальні ТТН, за якими товар передано клієнтам.

Традиційно для нашої країни схожий порядок документування доречно встановити наказом по підприємству.

Але повторимо ще раз: ми навели власну думку. Проте для уникнення непорозумінь рекомендуємо з цього питання звернутися за консультацією до Мінінфраструктури, який є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

***

Читайте також: