Передача нерухомості в рахунок поверненої частки в СК: що з ПДВ?

ТОВ є платником податку на прибуток і не є платником ПДВ, обсяг продажу протягом 12 місяців підряд не перевищує 1 млн грн. Одному із засновників повертатимуть внесок в СК нерухомим майном, на суму 7 млн грн. Чи потрібно буде сплатити ПДВ?

Операція з повернення товариством одному із засновників або учасників його внеску у вигляді товарів чи необоротних активів є об'єктом оподаткування ПДВ та підлягає оподатковуванню на загальних підставах за основною ставкою (така операція розглядається як продаж такого майна). Про це можна почитати тут, тут, тут.

Але цей висновок стосується платників ПДВ.

Що ж робити, якщо майно в рахунок повернення внеску видає ТОВ, яке не є платником ПДВ внаслідок того, що протягом останніх 12 місяців не досягнуто обсягу оподатковуваних операцій 1 млн грн?

Відповідно до пп. 181.1 ПКУ у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.

Таким чином, здійснивши операцію на суму 7 млн грн ТОВ досягне обсягу доходу, необхідного для обов’язкової реєстрації платником ПДВ. А тому він має зареєструватися таким платником в порядку, встановленому ст. 183 ПКУ.

Про особливості реєстрації можна почитати тут.

Відповідно до пп. 183.2 ПКУ, у разі обов'язкової реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у статті 181 ПКУ.

Тобто, якщо нерухомість передали засновнику у липні 2024 року, заяву слід подати не пізніше 10 серпня 2024 р.

Подається заява за формою №1-ПДВ (за формою додатку до Положення №1130). Код цієї заяви для юридичних осіб в електронному кабінеті - J1310109.

Згідно з пп. 183.9 ПКУ у разі відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника податку контролюючий орган зобов’язаний протягом трьох робочих днів після надходження реєстраційної заяви до контролюючого органу внести до реєстру платників податку запис про реєстрацію такої особи як платника податку: з дня внесення запису до реєстру платників податку у разі обов’язкової реєстрації особи як платника податку.

Тобто, якщо до реєстру платників ПДВ ТОВ внесуть 07.08.2024 р., то саме з цієї дати ТОВ буде платником ПДВ. Таким чином, на всі оподатковувані операції постачання, які здійснюватиме ТОВ з цієї дати, з урахуванням правила першої події, потрібно буде нараховувати ПДВ, складати ПН, реєструвати в ЄРПН тощо. На всі операції придбання товарів, послуг, починаючи з цієї дати, у постачальників потрібно вимагати податкові накладні, на підставі яких є право відображати ПК. Починаючи з серпня 2024 р. виникатиме обов’язок подавати декларацію з ПДВ.

А чи потрібно буде нараховувати ПДВ на операцію передачі нерухомості, в сумі 7 млн грн, яка відбулася в попередньому місяці? Ні, не потрібно. Тому що на той момент ТОВ не було платником ПДВ.