ПДВ при отриманні від нерезидента мотиваційного бонусу і перерахування його постачальникам

Підприємство-платник ПДВ на підставі договорів отримує за актом з надання маркетингових послуг від українських підприємств інформацію про продажі брендових товарів. Надалі зібрану інформацію передає нерезиденту, за окремим договором з ним. В оплату за зібрану інформацію нерезидент перераховує підприємству бонус в євро. З цих коштів підприємство частину залишає собі, а іншу частину в грн платить українським постачальникам. Що з ПДВ?

Отримання послуг від українських підприємств

На наш погляд, в розглядуваній ситуації підприємство отримало маркетингові послуги від українських підприємств. А тому українські підприємства мають в загальному порядку, за правилом першої події за пп. 187.1 ПКУ нарахувати ПДВ за ставкою 20%, скласти ПН, зареєструвати в ЄРПН. На підставі такої ПН підприємство – отримувач послуг має право відобразити ПК.

Надання послуг нерезиденту

Далі підприємство передає послуги нерезиденту (експортує послуги). Бухгалтерський облік експорту послуг ми детально розглядали тут, а податковий тут.

В останній статті ми зазначали, що ПДВ у разі експорту послуг нараховується, якщо місце постачання послуг знаходиться на митній території України.

Відповідно до пп. 14.1.108 ПКУ, маркетингові послуги(маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Детально про облік і оподаткування маркетингових послуг від нерезидента ми писали тут.

Також дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.04): «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з постачання платником податку маркетингових послуг?».

ДПС відповідає, що місцем постачання послуг відповідно до пп. 186.4 ПКУ є місце реєстрації постачальника, крім операцій, зазначених у пп. 186.2, 186.3 і 186.3-1 ПКУ.

Далі ДПС висновує, що враховуючи вищенаведене, операції з постачання платником ПДВ маркетингових послуг є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того кому вони надаються: резиденту чи нерезиденту.

Таким чином, операції з надання таких послуг в загальному порядку оподатковуються ПДВ.

Тобто, дата виникнення ПЗ з ПДВ визначається за правилом першої події, згідно з пп. 187.1 ПКУ. Тобто, на цю дату складається ПН, реєструється в ЄРПН.

Оскільки ПН складається в гривнях, а послуги надаються і оплата отримується в євро, то для відображення в обліку, складання ПДВ використовується офіційний курс НБУ на таку дату першої події.

Про особливості складання ПН, відображення ПДВ в декларації з ПДВ ми детально писали тут.

Щодо бухгалтерського обліку продажу євро

Це група окремих господарських операцій, які не пов’язані з господарськими операціями надання послуг і отримання послуг. А тому господарські операції з продажу іноземної валюти не впливають на оподаткування ПДВ.

В бухгалтерському обліку продаж іноземної валюти відображається такими проводками:

  • Дт 334 Кт 312 - перерахована іноземна валюта для продажу;
  • Дт 312 Кт 714 чи Дт 945 Кт 312 - відображена курсова різниця на дату перерахування;
  • Дт 311 Кт 334 - отримані кошти в гривнях від продажу;
  • Дт 92 Кт 334 - послуги банку;
  • Дт 942 Кт 334 чи Дт 334 Кт 711 - відображені витрати чи доходи від продажу іноземної валюти.