Оприбуткування готівки при міжнародних перевезеннях пасажирів

Підприємство здійснює міжнародні перевезення пасажирів, розрахунки проводяться із використанням квитків із нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю та відповідно до п. 4 ст. 9 Закону про РРО, воно звільняється від обов’язку застосування РРО та/або ПРРО, розрахункових книжок та ведення КОРО. Як правильно оприбутковувати готівку за продані квитки в автобусах в касу підприємства?

Суб'єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними із банків (п. 5 розділу ІІ Положення № 148). Готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.

Готівка оприбутковується до кас на підставі :

- Z-звіту РРО/ПРРО, якщо це готівкова виручка від продажу товарів, робіт, послуг і її проведено через РРО/ПРРО.
- розрахункової квитанції, що заноситься до КОРО без застосування РРО;
- запису даних в книгах обліку доходів і витратФОП у довільній формі відповідно ПКУ (п. 11 розділу ІІ Положення № 148);
- прибуткового касового ордера, якщо це не розрахункова операція і не застосовується РРО/ПРРО.

Таким чином, підприємство самостійно обирає спосіб оприбуткування готівки з урахуванням вимог Положення № 148.

Зауважимо, що РРО/ПРРО та РК не застосовуються при продажу проїзних і перевізних документів на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю (ч. 4 ст. 9 Закону про РРО).

Тому якщо підприємство не застосовує РРО/ПРРО та РК, то єдиним способом з передбачених Положенням 148 оприбуткування готівки є оприбуткування через ПКО до каси підприємства. Тобто у кожного водія буде окрема касова книга, кошти з якої будуть передаватися до основної каси. Та навряд такий підхід буде застосовано, адже він є достатньо складним в реалізації.

Підприємство може також на добровільних засадах обрати спосіб оприбуткування готівки з наведених вище:

- з використанням РРО/ПРРО. При виборі цього варіанту необхідно врахувати зміни внесені Наказом від 10.01.2024 №10 . Так з 24.02.2024 р. вся готівка, що перебуває та надходить у місцях проведення розрахунків із застосуванням РРО/ПРРО, обліковуватиметься окремо від готівки у касах, в яких ведеться касова книга та застосовуються касові ордери. Більш детально про це тут. Організацію оприбуткування готівки для перевізника з використанням РРО розглянуто тут.
- з використанням КОРО без застосування РРО. Оприбуткування готівки проводиться на основі даних КОРО. Кожний водій заповнює РК, вносячи дані в книгу КОРО за кожний день, та здає в касу підприємства готівку, що отримана від пасажирів. Далі бухгалтер формує ПКО від кожного водія з зазначенням ПІП водія, а касир приймає цю готівку до каси. При здаванні готівки до банку формується ВКО.

В даній ситуації автомобіль (пересувний об’єкт) є відокремленим підрозділом (див. пп. 2 п. 3 р. I Положення № 148). Строки здавання готівки водієм авто такі ж, як і будь-яким іншим відокремленим підрозділом.

Додатково читайте:

Перевізники можуть обліковувати готівку за допомогою КОРО (хоча й не зобов'язані це робити)

Облік готівки у касах автостанцій