Нюанси подачі ліквідаційного балансу
У 2019 році ТОВ подало до ДПС ліквідаційний баланс і після цього діяльність на проводилась. У січні 2020 року була перевірка ДПС. Результат- донараховано податок на прибуток та штрафні санкції. ТОВ діяльність не веде, але кожний рік сплачує за оренду приміщення. Чи потрібно сплату за оренду відображати в балансі та в декларації з податку на прибуток, враховуючи, що товариство знаходиться в процесі ліквідації?
Загальний порядок ліквідації ТОВ ми розглядали тут, тут та тут. Проте, ліквідація ТОВ має свої особливості в обліку та звітності, особливо якщо підприємство не припинило свою діяльність повністю.
Звітний період та звітність
Звітним періодом підприємства, що ліквідується, є період з початку звітного року до дати прийняття рішення про його ліквідацію (див. ст. 13 Закону про бухоблік). До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає податковим органам, ПФУ та фондам соціального страхування звітність за останній звітний період (див. ст. 111 ЦКУ). Останній податковим (звітним) періодом вважається період, на який припадає дата ліквідації (див. пп. 137.4.3 ПКУ).
Датою ліквідації є день внесення інформації про припинення діяльності ТОВ до ЄДР.
Податківці зазначають, що підставами для зняття з обліку у контролюючих органах юридичної особи, її відокремлених підрозділів та самозайнятих осіб є, зокрема, повідомлення чи документальне підтвердження державного реєстратора або іншого органу державної реєстрації про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, закриття відокремленого підрозділу юридичної особи (див. пп. 67.1.1 ПКУ).
Ліквідаційна декларація з податку на прибуток
Платник податку на прибуток останню (ліквідаційну) Декларацію повинен подати за звітний період, на який припадає дата ліквідації, у строки, встановлені пп. 49.18 ПКУ. У поданій ліквідаційній податковій декларації з податку на прибуток у розділі «Особливі відмітки» обов’язково має бути позначка в рядку декларація «платника податку, що подає декларацію за останній податковий (звітний) рік у періоді, на який припадає дата його ліквідації».
Ліквідаційний баланс
У балансі за останній звітний (податковий) період (ліквідаційний), відображаються результати прийнятих рішень про стягнення боргів, розподілення активів, власного капіталу та погашення (списання) зобов'язань, що повинно привести до відсутності активів, власного капіталу і зобов'язань ліквідованого підприємства на заключну дату складання ліквідаційного балансу. У ліквідаційному балансі показники на кінець мають бути нульовими (див. лист Мінфіну від 02.08.07 №31-34000-10-10/15607).
Особливості обліку та звітності у випадку продовження діяльності
У наведеному випадку ТОВ не закрило всі об'єкти оподаткування та продовжувало виконувати свої зобов'язання за діючим договором оренди. І фактично поданий у 2019 р. баланс та декларація з податку на прибуток не були ліквідаційними. При цьому, бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації (див. ст. 8 Закону про бухоблік).
Тому, навіть якщо ТОВ не веде активну діяльність, витрати на оренду приміщення та штрафна ДПС мають бути враховані в балансі та декларації з податку на прибуток до завершення ліквідаційної процедури.
Важливо зазначити, що у разі продовження діяльності ТОВ, навіть у ліквідаційному періоді, підприємство зобов'язане вести бухгалтерський облік та подавати звітність у встановлені терміни, за загальними правилами.