Кошти на перепідготовку працівника РТЦК та СП
РТЦК та СП надало звернення до підприємства про допомогу з проханням перерахувати кошти за перепідготовку працівника з особового складу водіїв РТЦК та СП на керування автобусами категорії Д1, Д2 з метою перевезення особового складу до автошколи. Як класифікувати це звернення: як цільову благодійну допомогу для посилення боєздатності чи як оплату за перепідготовку не працівника підприємства? Які податкові наслідки?
Відразу вкажемо, що перерахування коштів працівнику РТЦК та СП на перепідготовку не можна кваліфікувати як цільову благодійну допомогу, оскільки такий працівник не підходить під пп. 170.7.8 ПКУ та пп. 165.1.54 ПКУ. Тому зважаючи на вказані норми ПКУ, така сума коштів не матиме звільнення від оподаткування, тобто вся перерахована сума підлягатиме оподаткуванню.
Якщо б ці кошти були перераховані безпосередньо на рахунок РТЦК та СП (який потім самостійно сплатить за перепідготовку свого водія), то для підприємства-надавача це можна буде розглянути як благодійну допомогу, але не водію, а самому РТЦК. Сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану є сферою благодійної діяльності відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону про благодійну діяльність.
Ті платники податку на прибуток, які коригують фінрезультат, беруть до уваги пп. 140.5.9 ПКУ та пп. 69.6 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ, який звільняє такі суми від збільшення фінрезультату.
Як варіант, це перерахування коштів працівнику РТЦК та СП на перепідготовку на підставі звернення від ТЦК можна кваліфікувати як оплату за перепідготовку фізособи.
Тоді, відповідно до пп. 165.1.21 ПКУ, до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включатиметься сума, сплачена будь-якою юридичною або фізичною особою на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за здобуття освіти, за підготовку чи перепідготовку платника податку, але не вище трикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за кожний повний або неповний місяць навчання, підготовки чи перепідготовки такої фізичної особи. У 2024 році трикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за кожний повний або неповний місяць навчання становить 21300,00 грн (7100,00 грн х 3 місяці).
Тобто, враховуючи вищезазначені вимоги, звільнятиметься від сплати ПДФО оплата за перепідготовку у вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладах фізичної особи, незалежно від того, чи перебуває вона в трудових відносинах підприємством, чи ні. Суму, що сплачена за перекваліфікацію фізособи у зазначених закладах, потрібно відображати в Додатку 4ДФ єдиної звітності за ознакою доходу "145". На підставі пп. 1.2 та 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, зазначена сума витрат на навчання не включається і до бази оподаткування ВЗ.
Якщо ж перепідготовка працівника з особового складу водіїв РТЦК та СП на керування автобусами категорій Д1, Д2 відбувається не у вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладах, то звільнення від ПДФО та ВЗ не буде. Підприємство-платник буде податковим агентом такого водія, зобов’язане нарахувати і сплатити ПДФО та ВЗ з негрошового доходу у вигляді додаткового блага.
Витрати на перекваліфікацію, згідно з пп. 3.10 Інструкції №5 та пп. 9 розділу ІІ Постанови №1170, не включаються до бази оподаткування ЄСВ, відповідно їх не потрібно відображати у Додатку 1 єдиної звітності, до того ж водій РТЦК не є працівником підприємства – платника.