Коригування ПДВ на переуступку права вимоги на авансову оплату

ТОВ 1 зробило передплату ТОВ 2 на 1500000 грн. ТОВ 2 склало ПН та зареєструвало її. ТОВ 2 повернуло 750000 грн, склало РК на це повернення, ТОВ 1 його зареєструвало. ТОВ 1 підписало договір про відступлення права вимоги з ТОВ 3. ТОВ 3 отримало кошти від ТОВ 2 в сумі 750000 грн. Який порядок складання РК в даній ситуації?

Відповідно до пп. 14.1.255 ПКУ відступлення права вимоги – операція з переуступки кредитором прав вимоги боргу третьої особи новому кредитору з попередньою або наступною компенсацією вартості такого боргу кредитору або без такої компенсації.

Тобто укладений договір щодо зміни кредитора буде трьохстороннім, зокрема первісний кредитор – ТОВ 1, новий кредитор - ТОВ 3 та боржник - ТОВ 2.

Звертаємо увагу, що за даним договором передається зобов’язання, яке не є товаром чи послугою.

Формування ж податкових зобов’язань з податку на додану вартість та податкового кредиту за операціями з продажу та придбання товарів (послуг) здійснюється відповідно до пп. 187.1 та пп. 198.1, 198.2 ПКУ.

Згідно з пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників з постачання товарів, послуг місце постачання яких розташовано на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

За операцією з переведення боргу не відбувається постачання товарів/послуг, а створюються зобов’язання вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію, а саме сплатити гроші.

Податківці чітко визначили, що якщо товар/послуга поставлені, то коригування ПК не відбувається. А от з авансовими оплатами інша ситуація, тому що постачання товарів/послуг не було.

ДПСУ в своїй ІПК від 06.09.2019 р. № 55/6/99-00-07-03-02-15/ІПК зазначила наступне:

«Після переведення боргу первісним боржником на нового боржника кредитор отримуватиме послуги із виготовлення виробу від нового боржника, то такий кредитор втрачає право на раніше сформований податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної, складеної і зареєстрованої в ЄРПН первісним боржником, оскільки фактичного постачання первісним боржником послуг із виготовлення виробу кредитору, за які була перерахована попередня оплата (аванс), не відбувалося. У даному випадку кредитор зобов’язаний зменшити суму ПДВ, включену до складу податкового кредиту, шляхом нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та складання і реєстрації в ЄРПН зведеної податкової накладної за правилами, визначеними пунктом 198.5 ПКУ».

Така позиція зумовлена тим, що у пп. 192.1 ПКУ відсутня така причина коригування, як переуступка права вимоги.

Тобто, якщо ТОВ 2 планує поставити товар/послуги після переуступки права вимоги, то ТОВ 1 має скласти ПН відповідно до пп.198.5 ПКУ на дату укладання договору про переуступку.

Зразу зауважимо, що ситуацію, коли ТОВ 2 все ж планує поставку товару/послуг, а потім повертає кошти, ДПС не розглянула. В ЗІР 101.15: "Який порядок формування податкового зобов’язання та податкового кредиту платниками ПДВ при здійсненні операції з відступлення права вимоги?" є застереження про те, що:

«Кожний конкретний випадок оподаткування, наслідками якого є операції з відступлення права вимоги, слід розглядати з урахуванням документів, що стосуються цієї справи».

На нашу думку, є декілька варіантів:

  • якщо йти за логікою податківців, то ТОВ 1 доведеться скласти ПН відповідно до ст. 198.5 ПКУ, а після повернення коштів ТОВ 3 у ТОВ 2 не буде підстав скласти РК на ТОВ 1.
  • якщо поставка планується, то при укладанні договору переуступки ТОВ 2 доцільно скласти РК на ТОВ 1 та ПН на ТОВ 3, зафіксувавши зміну отримувача товара / послуг, адже ПН складається безпосередньо на отримувача (ІПК від 01.06.2018 р. №2417/6/99-99-15-03-02-15/ІПК );
  • якщо поставка товарів/послуг не планується, то така заборгованість є грошовою і при переуступці заборгованості об’єкта оподаткування ПДВ немає, тобто операція перетворюється на «необ’єктну». Тут спрацьовує принцип бухгалтерського обліку «превалювання сутності над формою». І в цьому випадку ТОВ 2 необхідно скласти одну РК на ТОВ 1, щоб анулювати оподатковувану операцію, яка була під час отримання авансу від покупця.

Останні два варіанти хоча і мають логічне підґрунтя, але немає відповідних роз’яснень зі сторони ДПС. Тому ТОВ необхідно отримати власну ІПК.

Ми вважаємо, що в будь якому разі ТОВ 2 потрібно коригувати свої ПЗ з ПДВ, питання лише в тому, яким чином. Те ж саме стосується і ТОВ 1, якому потрібно відкоригувати свій податковий кредит. Якщо ТОВ 2 не складе РК на ТОВ 1, тоді ТОВ 1 самостійно нараховує ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.