Чи списувати річний внесок до витрат майбутніх періодів?
Підприємство сплачує річний та періодичні внески організації, що надає штрих-коди на продукцію підприємства. Річний внесок включається до складу витрат на збут. Чи потрібно цей внесок спершу відображати у складі витрат майбутніх періодів і списувати до витрат на збут у пропорційному розмірі протягом року, за який він сплачений?
Що сказано в нормативних документах?
Відповідно до п. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Відповідно до п. 8 НП(С)БО 16, якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.
Відповідно до Інструкції №291 рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів» призначено для узагальнення інформації щодо здійснених витрат у звітному періоді, які підлягають віднесенню на витрати в майбутніх звітних періодах.
До витрат, облік яких ведеться на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів», відносяться:
- витрати, пов'язані з підготовчими до виробництва роботами в сезонних галузях промисловості;
- з освоєнням нових виробництв та агрегатів;
- сплачені авансом орендні платежі;
- оплата страхового поліса;
- оплата торгового патенту;
- передплата на газети, журнали, періодичні та довідкові видання тощо.
За дебетом рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів» відображається накопичення витрат майбутніх періодів, за кредитом - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.
Як розуміти написане в нормативних документах?
Якщо певний платіж стосується кількох періодів, то його слід розподілити між кількома періодами.
Оскільки підприємство сплачує річний внесок, очевидно, що послуги в рахунок такого внеску отримуватимуться протягом того року, за який сплачено внесок. Тому наведений в запитанні річний внесок, на наш погляд, слід відносити на рахунок 39 і розподіляти на витрати протягом року.
Періодичний внесок
У підприємства є договір з організацією, в якому зафіксований обов’язок підприємства вносити річний і періодичний внески. Період, за який сплачується періодичний внесок, в договорі не вказаний, тому періодичний внесок слід списувати до складу витрат на збут у тому періоді, в якому він був сплачений.
Документальне оформлення
Що стосується документів, то у підприємства є тільки договір з організацією, який називається «Договір про асоційоване членство в Асоціації» і платежі, які підтверджені банківськими виписками. Актів про надання штрих-кодів ця організація не надає. На нашу думку, оскільки це договір про членство у певній асоціації, а не договір про надання послуг, то немає підстав для складання актів. Для підтвердження витрат достатньо підписаного договору (з усіма належними додатковими угодами до нього), та виписок банку, які підтверджують здійснені платежі.