Благодійна допомога особам, які проживають на прифронтовій території

БФ надає благодійну допомогу (продуктами та засобами особистої гігієни) населенню, яке проживає на прифронтовій території України в селах Харківської області та Херсонської області. Як правильно документально оформити на роздачу допомоги, якщо немає можливості в селах зробити копію паспорта чи ІПН? Чи дотримуватися граничної суми 3760 грн для допомоги в частині звільнення від оподаткування?

Цільова та нецільова допомога постраждалим фізособам, не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі - благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним пп. 170.7 ПКУ.

Так, відповідно до пп. «в» пп. 170.7.2 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації в період дії правового режиму воєнного стану.

У цій нормі немає обмежень щодо території мешкання людини. Проте міститься вимога, що благодійна допомога, яка надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

А благодійний фонд саме таким і є – внесеним до Реєстру неприбуткових організацій та установ. ВЗ теж не буде. Надання майнової допомоги (продукти харчування, товарів першої необхідності, тощо) в загальному випадку оподатковується ПДФО із застосуванням натурального коефіцієнта та ВЗ, окрім випадків, якщо застосовується податкова пільга (відсутність оподаткування) для осіб, які мешкають/мешкали на територіях, де велись чи ведуться бойові дії, та/або вимушено покинули ці місця, на підставі пп. 165.1.54 та пп. 170.7.8 ПКУ.

Тож, надання БФ благодійної допомоги (продуктами та засобами особистої гігієни) населенню, що проживає на прифронтовій території України в селах Харківської області та Херсонської області не оподатковуватиметься ПДФО та ВЗ, оскільки такі особи є такими, що мешкали на територіях, де велись бойові дії.

Відповідно надання майнової допомоги в таких регіонах не потребує персоналізації та відображення в додатку 4ДФ до об’єднаної звітності, оскільки воно підпадає під пільги в оподаткуванні ПДФО та ВЗ.

Тому питання щодо дотримання граничної суми 3760 грн для допомоги, в частині звільнення від оподаткування, само собою знімається.

Отже, БФ не виступатиме податковим агентом щодо осіб, яким видано благодійну допомогу, і це жодним чином не вплине на його діяльність, тим паче, не призведе до втрати неприбуткового статусу.

Щодо руху, розподілу і видачі допомоги, то необхідно зазначити, що надавачі допомоги самі визначають, які саме документи їм потрібні для обліку. Зокрема, це можуть бути і акт- приймання передачі, і наказ про роздачу допомоги за визначеним переліком осіб, документ про внутрішнє переміщення благодійної допомоги, акт про списання допомоги, звіт відповідальної особи тощо.