НБУ змусить фінустанови дотримуватися етичної поведінки

Як ухвалення законопроєкту 9422 змусить фінустанови, в тому числі колекторські компанії, дотримуватися законодавства та поводитись етично на всі 100%?

В Україні працюють чіткі правила роботи фінансових компаній, у тому числі колекторів. Однак на практиці ми все ще стикаємося з порушенням цих правил саме з боку фінкомпаній. Від цього, насамперед, страждають споживачі.

Сьогодні особливо цинічними є випадки, коли колекторське свавілля стосується військовослужбовців.

Ось одна із історій, яку нам надіслали.

Історія: «Військовослужбовцю військової частини на його персональний телефон почали надходити телефонні дзвінки, де невідомі особи в грубій формі із застосуванням ненормативної лексики та погроз життю та здоров’ю вимагали погасити кредитну заборгованість у невідомій сумі, оскільки після кожного дзвінка повідомлялося про різну кредитну заборгованість.

Протягом 9 – 13 червня 2023 року телефонні дзвінки почали надходити посадовим особам військової частини та командирові військової частини, де також у грубій формі без виявлення поваги до честі та гідності людини і з застосуванням ненормативної лексики та погроз було сказано про те, щоб адресати цих телефонних дзвінків погасили кредитну заборгованість вищезазначеного військовослужбовця.

Дзвінки здійснювалися особисто співробітниками фінансової установи, які, застосовуючи погрози та залякування, вимагали погасити заборгованість та повідомляли, що дзвінки не припиняться, допоки усі кошти не будуть сплачені».

Це лише частинка великого звернення від імені усієї військової частини! І це відбувається просто зараз, під час повномасштабної війни.

Проблема: неетична поведінка з боку фінансових установ та колекторських компаній щодо врегулювання проблемної заборгованості.

Попри велику роботу, проведену НБУ для того, щоб процес урегулювання простроченої заборгованості відбувався в цивілізований спосіб, все ще знаходяться компанії, які дозволяють собі подібну поведінку.

Рішення: У цьому конкретному випадку і проблема, і її вирішення лежать в одній площині – необхідності запровадження додаткових заходів впливу у вигляді штрафних санкцій за порушення встановлених вимог, оскільки правила без відповідальності за їх порушення зазвичай не діють.

Такі зміни, зокрема, передбачені в законопроєкті 9422. Однак саме по собі рішення про збільшення штрафів – не може глобально змінити якість кредитування в Україні, максимально підвищити захищеність споживачів, змусить поводитися компанії етично на всі 100%.

Адже для того, щоб подібні історії не траплялися ні з військовослужбовцями, ні з цивільними громадянами – рішення про кредит має бути зваженим з боку споживача та відповідальним з боку кредитора.

Коли останній не приховує реальну ставку, не надає «швидкі гроші» людині вночі, яка не має доходу та не зможе сплатити цей кредит, а перекладає цей борг на своїх близьких, не «малює» захмарні ставки за кредитами, просто тому, що хоче отримати надприбутки.

Це потребує комплексного рішення. Воно й запропоноване в законопроєкті 9422, де збільшення штрафів – лише один із пунктів.

Решта пунктів створюють умови за якими: кредитор надає споживачеві повну прозору інформацію про кредит, оцінює кредитоспроможність клієнта та пропонує йому позику, яку клієнт здатен обслуговувати.

Цього тижня ми згадували ці пункти законопроєкту в окремих публікаціях:

про вимоги до перевірки кредитоспроможності;

про встановлення граничного розміру процентних ставок.