Європейська Бізнес Асоціація з розумінням ставиться до очікування партнерів щодо покращення економічної ситуації в країні, адже цей аспект є вкрай важливим і для стабільної роботи та розвитку бізнесу.
Більше того, Асоціація абсолютно підтримує важливість дотримання норм законодавства в країні, зокрема, і в контексті проведення податкових перевірок.
Водночас, деякі норми нещодавно зареєстрованого законопроєкту №10016-д щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок все ж викликають перестороги у спільноти. Так, законопроєктом встановлюються певні критерії, по яким буде визначатись, які платники податків підпадають під перевірки. Зокрема, середній рівень сплати податку на прибуток, середній рівень зарплати (якщо він нижчий ніж середній по галузі), тощо. Як база для порівняння береться 2021 рік – тобто, довоєнний рік.
Проте, на переконання бізнесу, довоєнний період не може вважатися еталонним для порівняння рівня сплати податків у 2022-2023 роках, а також у всіх наступних воєнних і після воєнних періодах. Адже, очевидно, що деякі бізнесу могли просісти (і, часом, суттєво) в доходах, відповідно, сплачувати і менші податки на прибуток. Крім того, цікаво дізнатись і процес та логіку визначення середнього значення. Оскільки, виглядає це як досить суб’єктивний критерій, який дуже залежить від сфери бізнесу, його територіального розташування, тощо. Водночас, відповідно до законопроєкту, визначати середнє значення та контролювати відповідність йому буде саме Державна податкова служба. Тож наскільки логічним є визначення і контроль з боку однієї і тієї ж структури – є також питанням.
Враховуючи зазначене вище, спільнота пропонує для порівняння брати лише показники попереднього кварталу поточного (саме воєнного) року. Крім того, навіть у воєнних реаліях бізнесу все ж варто давати можливість планування (наскільки це посильно зробити в рамках країни). Тому, зміни до податкового законодавства варто впроваджувати з урахуванням термінів на складання планів перевірок та строків за, які мають бути повідомлені платники податків, тож Асоціація пропонує перенести термін відновлення документальних перевірок на 2024 рік.
І окремо ЕВА просить звернути увагу на ситуацію зі значною кількістю релокованих підприємств, які після початку воєнного стану змінили місце податкової реєстрації, але не мали змоги вивезти всі бухгалтерські документи у звʼязку із загрозою життю осіб відповідальних за зберігання таких документів. Такі компанії варто не включати до графіку-перевірок. Або, принаймні, не чинити фіскальний тиск на них, як часом це має місце – вимагаючи різного роду первинну документацію та накладаючи штрафи при її відсутності. Це також має стосуватись і бізнесу, який працює на територіях, які відносяться до затвердженого Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Тому, Європейська Бізнес Асоціація звертається до Голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, Голів депутатських фракцій із проханням врахувати дані пропозиції у подальшій роботі над законопроєктом №10016-д. Адже увага перевіряючих та правоохоронних органів має бути зосереджена саме на нелегальному бізнесі, який приховує доходи та займається зловживаннями. І дуже сподіваємось, що фіскального тиску на прозорий бізнесу, який і так щомісяця сплачує податки та всі необхідні відрахування не буде.