Як стало відомо бізнесу, 29 січня на засіданні робочої групи при Комітеті ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики обговорювалась пропозиція внести зміни до проєкту Закону № 9662, які зобов’яжуть виробників та імпортерів підакцизних товарів вилучати з обігу марки акцизного податку старого зразка.
Експерти Асоціації зазначають, що через таку вимогу легальні виробники, імпортери і ритейлери зазнають суттєвих збитків, а на боротьбі з підробленими акцизними марками це ніяк не позначиться. За попередніми оцінками, збитки бізнесу можуть сягнути десятків мільярдів гривень.
Чинним законодавством передбачено, що у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а маркована ними продукція знаходиться в обігу до повної реалізації в межах терміну придатності для споживання. Тож бізнес при введенні в обіг підакцизної продукції покладається саме на цю норму, що забезпечує передбачуваність господарської діяльності.
Вимога вилучати акцизні марки старого зразка завдасть учасникам ринку необґрунтованих збитків через втрату продукції, адже разом з пропозицією вилучення марок не передбачається відшкодування державою понесених бізнесом витрат на виготовлення та реалізацію підакцизних товарів. Зокрема, компанії можуть зіштовхнутися з наступними труднощами.
По-перше, виробники та імпортери законно виробленої, якісної продукції, з якої були сплачені всі податки, будуть змушені її повернути та знищити, оскільки її перемаркування марками нового зразка неможливе з технологічних причин. Кожна марка приклеюється таким чином, що її зняття без пошкодження пакування є неможливим, а продукція іноземного виробництва взагалі маркується виключно іноземними компаніями закордоном.
Крім того, сама продукція, вилучена з роздрібного продажу, на практиці не підлягає повторній переробці, оскільки умови її зберігання не контролюються виробниками.
По-друге, не уся продукція, що знаходиться у роздрібному продажі може бути повернена через надмірні логістичні затрати.
По-третє, складські площі легальних операторів ринку не розраховані на повернення такого обсягу підакцизної продукції, а також у них немає достатніх технічних і людських ресурсів для забезпечення оперативного приймання, передачі на утилізацію такої кількості товару в настільки стислі терміни.
Водночас такі кроки навряд чи вплинуть на обсяги нелегального виробництва та торгівлі продукцією з підробленими акцизними марками. За даними бізнесу, суб’єкти тіньового ринку мають доступ до марок нового зразка ще з вересня 2023 року і наразі налагоджують виробництво підробок таких марок.
На переконання експертів Асоціації, така ініціатива не зупинить обіг вже виробленої продукції, маркованої підробленими акцизними марками. Підроблені товари можуть і далі продаватися нелегально в сумнівних торговельних точках та онлайн. Більше того, існує вірогідність дефіциту окремих товарів протягом перехідного періоду, який буде перекрито пропозицією нелегальної торгівлі.
З огляду на це, Європейська Бізнес Асоціація категорично не підтримує будь-які ініціативи чи пропозиції щодо вилучення з обігу марок акцизного податку старого зразка, які отримані виробниками та імпортерами підакцизних товарів, у тому числі якими вже марковані підакцизні товари. Асоціація звертається до Голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева з проханням запропонувати Комітету відхилити цю поправку до проєкту Закону №9662.