Бізнес асоціації проаналізували оновлений Урядовий законопроект щодо перезавантаження Бюро економічної безпеки (реєстраційний номер № 10439) та зазначають наступне.
Ми вітаємо, що у оновленому Урядовому законопроекті № 10439 було враховано низку пропозицій бізнес спільноти, зокрема щодо:
• обрання претендентів на посаду керівника Бюро економічної безпеки комісією, з переважним голосом міжнародних експертів;
• негайної переатестації усіх працівників Бюро економічної безпеки;
• аудит (незалежна оцінка) через рік після прийняття закону.
Однак, залишились неврахованими важливі пропозиції, які ставлять під загрозу перезавантаження цього важливого органу, зокрема:
• детально прописані процедури переатестації всіх кадрів, які б містили ключові запобіжники;
• включення до кадрової, атестаційної комісій представників міжнародних організацій;
• посилення аналітичної функції Бюро, шляхом надання безоплатного доступу до існуючих державних інформаційних систем;
• встановлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро економічної безпеки.
На думку бізнес асоціацій – неврахування вище зазначених пропозицій, щодо механізму переатестації діючих співробітників, посилення аналітичної функції правоохоронного органу, несе значний ризик збереження корупційних кадрів та повторного невдалого запуску роботи Бюро економічної безпеки.
Найбільш критичною з неврахованих пропозицій – є склад конкурсних комісій для переатестації кадрів та механізм проведення переатестацій. На думку бізнесу детальний механізм проведення переатестацій має бути викладений у законопроєкті, у цих комісіях має бути переважний голос міжнародних експертів.
Ці важливі процедури та склад – не можуть формуватись виключно за рішенням нового директора, потрібні запобіжники від можливих помилкових рішень.
Враховуючи викладене вище, та враховуючи що бізнес зацікавлений у швидкій реформі БЕБ як єдиного економічного правоохоронного органу, бізнес асоціації закликають народних депутатів підтримати законопроект № 10439 та врахувати пропозиції бізнесу при доопрацюванні законопроекту про перезвантаження бюро економічної безпеки між першим та другим читанням.
Окрім цього, з метою встановлення запобіжників щодо вчинення незаконного тиску на бізнес з боку правоохоронних органів, одночасно із перезавантаженням Бюро економічної безпеки бізнес вимагає внести зміни до Кримінально процесуального Кодексу України щодо:
• впровадження стандартів прокурорської діяльності;
• обмеження повноважень Національної поліції та БЕБ в частині надання доручень оперуповноваженим Служби безпеки України;
• забезпечення можливості оскарження слідчому судді – будь-яких дій чи бездіяльності, в тому числі рішень слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії;
• негайного повернення арештованого майна після рішення суду;
• обрання обґрунтованого рівня застави та запобіжних заходів;
• заборони вилучення матеріальних цінностей, які не зазначені в ухвалі слідчого судді;
• покладення на слідчих суддів обов’язку перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності;
• повернення строків досудового розслідування та процедури їх продовження у фактових кримінальних провадженнях.
Ми наголошуємо, що без наступних кроків по змінам у КПК що роблять БЕБ єдиним правоохоронним органом по економіці та інших фундаментальних змін у КПК, які ми зазначили, ми не можемо вирішити проблему тиску на бізнес.