Нещодавно набрав чинності новий Закон України «Про управління відходами», який започаткував масштабну реформу у сфері управління відходами.Започаткований перехід на нові правила та процедури займає певний час і з’являються протиріччя та колізії норм права.
Так, новий Закон України «Про управління відходами» встановлює поділ відходів на два класи, в той час як норми податкового законодавства поділяють відходи за небезпечністю на 4 класи та окремо виділяють малонебезпечні нетоксичні відходи гірничої промисловості.
Така невідповідність викликала занепокоєння в платників податку, оскільки потенційно існував ризик застосування вищих ставок податків, який був врегульований нещодавнім роз’ясненням ДПС України. Відповідно до роз’яснення для платників податку не буде змін в питаннях оподаткування до моменту внесення змін в ПК України.
Згодом Міндовкілля опубліковано іншу новину про внутрішньоурядові обговорення концепції реформування податкового законодавства у сфері управління відходами та майбутню публікацію відповідного проєкту закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо екологічного податку, що справляється за захоронення відходів та розміщення відходів видобувної промисловості».
Сам факт публікації такого повідомлення викликав неабиякий резонанс та занепокоєння у платників екологічного податку за розміщення відходів.
Голова комітету екології та розвитку зеленої економіки Федерації роботодавців України Павло Жила з цього приводу повідомив наступне:
«У відходів видобувної промисловості є певна визначальна особливість та відмінність від інших видів відходів і не дарма законодавець виділяв окремі класи відходів, в тому числі і малонебезпечні відходи видобувної промисловості.
Саме відходи видобувної промисловості в свої більшості становлять пусті гірничі породи, які не становлять жодного негативного впливу на навколишнє середовище та здоров’я людини та складуються у відвали.
З огляду на те, що більшість відходів видобувної діяльності є інертними (вид відходів, що не взаємодіє із навколишнім середовищем та не справляє на нього негативного впливу) в багатьох країнах із розвиненим гірничо-добувним комплексом такі відходи взагалі не оподатковуються.
Відтак недопустимо однаково трактувати інертні відвали видобувної промисловості та побутові відходи, оскільки саме останні є фактором суттєвого негативного впливу та забруднення навколишнього середовища та саме щодо побутових відходів в ЄС встановлено високі ставки податків.
Таким чином, необхідно враховувати зазначену особливість та виокремлювати такий вид відходів, зокрема, при поділі всіх відходів на два класи та відповідному встановленні ставок екологічних податків за розміщення відходів.»
Федерація роботодавців України підкреслює недопустимість підняття ставок екологічного податку за розміщення відходів, які суттєво вплинуть на виробничу діяльність платників такого податку та обмежать потенціал до відновлення та виходу з простою.
Сподіваємось, що Міндовкілля надасть для Федерації роботодавців України проєкти відповідних документів та долучить до відповідних консультацій з бізнесом.