Яких змін потребує система податкових перевірок? Спецтема квартального звіту РБО.
Власні розслідування — особливий інструмент роботи Ради бізнес-омбудсмена над структурними проблемами бізнесу, розроблений на заміну старому формату системних звітів наприкінці 2022 року. В таких розслідуваннях Рада звертає особливу увагу на нагальні проблеми підприємців, занурюючись у які, установа розробляє цільові рекомендації для державних органів, аби їх вирішити.
Рада вже висвітлювала окремі процедурні недоліки та порушення в тому, як влаштована українська податкова система у звітах. Так, ще у 2015 Рада вперше видала системний звіт «Проблеми адміністрування податків для бізнесу в Україні». У 2020-му році, розглянувши на той момент сукупно понад 4 тис. податкових скарг та отримавши зріз типових проблем, світ побачив системний звіт «Адміністрування податків, які сплачує бізнес». Проте фокусування на точкових проблемах не призвело до глобальних змін у підходах до адміністрування.
Тому на початку 2024 року бізнес-омбудсмен Роман Ващук зібрав інспекторів РБО для дослідження феномену податкових перевірок та ініціював нове розслідування за власною ініціативою. Cаме категорія податкових перевірок, що відновилися після зняття мораторію у 2023 році, закріпилась на другому місці після скарг щодо СМКОР в структурі податкового блоку.
Команда Ради, ґрунтуючись на статистиці звернень бізнесу щодо оскарження результатів податкових перевірок за останні сім років, а також статистиці і звітах органів ДПС, дослідила як вплив податкових перевірок на бізнес-середовище, так і результати для держави в розрізі надходжень до бюджету.
Враховуючи результати обговорення і консультації з галузевими експертами, бізнесом і стейкголдерами, у звіті Рада окреслила низку ідей, які можуть позитивно вплинути на ефективність податкових перевірок та сприяти покращенню відносин між бізнесом та державою.
Рада бачить наступні кроки важливими для покращення ситуації:
- Дотримання принципів справедливого та розсудливого правозастосування – Декларація
- Впровадження принципу «СПЕРШУ КОНСУЛЬТУВАННЯ» (превентивна комунікація із платниками)
- Впровадження альтернативних методів вирішення спорів (податкова медіація)
- Розробка цільових та амбітних КРІ (зокрема, для оцінювання наслідків судового розгляду)
- Посилення ролі юридичних департаментів на етапі проведення податкової перевірки
- Збільшення прозорості інформації для платників і суспільства
- Постійний зворотний зв’язок від підприємців