Компанії-члени Європейської Бізнес Асоціації, що представляють тютюнову, алкогольну галузі та роздрібну торгівлю, наполегливо закликають Уряд та Верховну Раду відтермінувати щонайменше на 10 місяців запровадження системи еАкциз.
Законом України № 3173-IX передбачений запуск Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет з 1 січня 2026 року. Втім станом на сьогодні функціонал Електронної системи залишається фрагментарним і далеким від повноцінної готовності до експлуатації.
Повноцінне тестування системи еАкциз мало розпочатися з 1 березня 2025 року. Однак ще досі не ухвалені усі підзаконні акти, що мають регулювати роботу Електронної системи, а розробка програмного забезпечення відбувається із значним запізненням.
Фактично тестовий режим скорочується до 2 місяців замість визначених законом 10 місяців. Відповідно до наявного в бізнесу графіку від Мінцифри, Електронна система буде готова для повноцінного тестування тільки з листопада 2025 року, а офлайн-застосунок, що є її невід’ємним компонентом – лише з 1 січня 2026 року, коли система вже має бути введена в дію.
Можливість комплексного тестування Електронної системи – не менше 10 місяців – має принципове значення для підготовки бізнесу до нової моделі простежуваності підакцизної продукції. Оператори ринку потребують достатньо часу, щоб адаптувати свої внутрішні процеси, інтегрувати необхідні ІТ-рішення та провести тестування на всіх етапах руху підакцизної продукції – від виробника або імпортера до споживача.
З початку наступного року компаніям буде заборонено ввозити підакцизну продукцію з паперовою маркою або маркувати нею товари в Україні. В учасників ринку залишається остання можливість замовити паперові марки акцизного податку до 8 жовтня 2025 року (за два місяці до їх отримання), до того ж є ризик, що більшість імпортерів не встигнуть ввезти в Україну продукцію з паперовою маркою, що буде отримана ними в грудні 2025 року.
Бізнес неодноразово озвучував цю проблему під час робочих зустрічей та в публічній комунікації з державними органами, але вона досі лишилась без належного реагування. Запропонований деякими держорганами альтернативний варіант її вирішення – паралельне функціонування еАкцизу та одночасне замовлення із подальшим обігом паперових марок акцизного податку у першій половині 2026 року – є дуже складним з адміністративного погляду та не вирішує проблему, а лише створює значні технічні, логістичні, фінансові та юридичні ризики для легальних операторів ринку.
Сумлінний бізнес цілковито підтримує запровадження електронної акцизної марки та поділяє стратегічну мету держави протидіяти тіньовому ринку, зокрема завдяки цифровізації контролю за сплатою акцизного податку. Втім наразі інфраструктура для впровадження еАкцизу знаходиться на незадовільній стадії, а запуск без належної підготовки може призвести до масштабних збоїв у роботі компаній, скорочення надходжень до державного бюджету та дестабілізації ринку.
Отже, у зв’язку з технічною неготовністю системи, необхідно до 1 жовтня 2025 року прийняти законодавчі зміни, які передбачають відтермінування запуску еАкцизу та продовження тестового режиму роботи Електронної системи щонайменше на 10 місяців (включно з офлайн-застосунком, інтеграцією з РРО/ПРРО та повним циклом обігу продукції).
Якщо бізнес буде позбавлений повноцінного, законодавчо передбаченого, періоду для тестування Електронної системи з моменту готовності всіх її компонентів, це може створити серйозні ризики для ринку підакцизних товарів:
- Тимчасова або повна зупинка діяльності легального бізнесу з 1 січня 2026 року, що негативно вплине на ланцюги поставок, а також на стабільність функціонування цілих галузей, пов’язаних з виробництвом, імпортом і продажем алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що налічують десятки тисяч працівників в Україні.
- Суттєві втрати державного бюджету внаслідок недоотримання надходжень від акцизного податку, ПДВ, імпортного мита та інших обов’язкових платежів. Ці втрати можуть становити мільярди гривень за кожен місяць такої нестабільної роботи ринку.
- Вибухове зростання нелегального обігу алкогольних напоїв і тютюнових виробів в умовах дестабілізації легального ринку, що нівелює всі попередні досягнення легального бізнесу у взаємодії з правоохоронними органами щодо мінімізації та подолання незаконного обігу підакцизної продукції.
- Зникнення імпортної та національної алкогольної і тютюнової продукції з полиць магазинів, внаслідок значних перебоїв в операційній діяльності легального бізнесу (імпортерів, виробників, дистриб’юторів, роздрібних продавців) через недосконалість функціонування Електронної системи з 1 січня 2026 року; збільшення випадків завдання шкоди життю і здоров’ю внаслідок зростання споживання нелегальної підакцизної продукції.
Компанії-члени Європейської Бізнес Асоціації сподіваються, що урядовці та народні депутати звернуть увагу на цю нагальну проблему та спільними зусиллями реалізують вчасне рішення, що дозволить не допустити колапсу на ринку підакцизних товарів.