Анулювання реєстрації платника ПДВ: ключові правила та порядок

Анулювання реєстрації платника ПДВ відбувається у випадках, коли підприємство або ФОП більше не відповідають вимогам для перебування в реєстрі платників ПДВ, припиняють діяльність або переходять на спрощену систему оподаткування.

Порядок анулювання визначений статтею 184 Податкового кодексу України та Положенням про реєстрацію платників ПДВ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 1130.

Коли реєстрацію можуть анулювати

Реєстрація платника ПДВ підлягає анулюванню, якщо:

– Загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг за останні 12 місяців менша за 1 млн грн і платник подає заяву про анулювання.

– Підприємство або ФОП припиняє діяльність та затверджує ліквідаційний чи розподільчий баланс.

– Платник переходить на спрощену систему оподаткування, що не передбачає сплату ПДВ.

– Протягом 12 місяців не подаються декларації з ПДВ та/або подаються декларації без операцій.

– Є рішення суду про недійсність установчих документів, ліквідацію чи позбавлення статусу суб’єкта господарювання.

– Платник – фізична особа померла, визнана недієздатною чи безвісно відсутньою.

– Припинилася дія договору, на підставі якого особу було зареєстровано платником ПДВ.

У випадках припинення діяльності або переходу на єдиний податок без ПДВ анулювання проводиться автоматично.

Як подати заяву

Для анулювання реєстрації платник подає заяву за формою № 3-ПДВ до контролюючого органу за місцем обліку. Документ можна подати і в електронному вигляді.

Результат розгляду заяви

Протягом 10 календарних днів після отримання заяви контролюючий орган:

– анулює реєстрацію за наявності визначених підстав;

– пропонує подати нову заяву, якщо у документі є помилки чи відсутні дані;

– відмовляє, якщо немає законних підстав або платник зобов’язаний бути зареєстрованим.

Якщо заява не подається

За наявності підстав для анулювання, контролюючий орган складає документ за формою № 6-РПДВ, один примірник якого надсилається платнику, та анулює реєстрацію платника ПДВ. Інформація про анулювання з’являється в електронному кабінеті.

Яка дата анулювання

Анулювання реєстрації відбувається з дати:

– подання заяви або прийняття рішення контролюючого органу;

– зазначеної у судовому рішенні;

– припинення дії договору чи ліквідації;

– державної реєстрації припинення юрособи чи ФОП;

– переходу на єдиний податок без ПДВ.

Що змінюється після анулювання

Особа, реєстрацію якої анульовано:

– позбавляється права на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту,

– не може складати податкові накладні.