Проєкт Закону про удосконалення засад державного нагляду (контролю) № 14030 від 11.09.2025: нові правила, аудит і громадський нагляд.
Мета законопроєкту
Міністерство економіки ініціювало масштабне оновлення системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Проєктом Закону № 14030 від 11.09.2025 запропоновано не лише спростити процедури перевірок, а й запровадити новий превентивний інструмент — аудит діяльності суб’єкта господарювання, який дозволить виявляти й усувати порушення до перевірок і без штрафних санкцій.
Документ також узгоджує порядок контролю з Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» і передбачає зміни до Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ).
Основні новації законопроєкту
1. Запровадження аудиту діяльності підприємства
- Новий інструмент попереджувального контролю, який суб’єкт господарювання може ініціювати самостійно.
- Аудит проводять:
- або фахівці органу державного нагляду (контролю);
- або незалежні організації, уповноважені у відповідній сфері діяльності.
- Мета аудиту — виявлення, попередження та усунення порушень вимог законодавства до початку планової перевірки.
- За результатами аудиту санкції не застосовуються.
2. Право органів державного нагляду звертатися до суду
Орган контролю зможе звертатися до суду у разі створення перешкод з боку суб’єкта господарювання під час перевірки чи нагляду.
Для цього КАСУ пропонується доповнити нормою про скорочене провадження у справах за зверненнями таких органів.
3. Залучення громадськості до контролю
Передбачається створення інституту громадських рад з питань державного нагляду (контролю).
Їхні функції:
- участь у розгляді скарг бізнесу на дії або бездіяльність посадових осіб контролюючих органів;
- участь у формуванні політики профілактики порушень;
- контроль за прозорістю рішень щодо накладення санкцій.
Також вводиться уніфікована процедура оскарження розпорядчих документів і рішень органів контролю.
4. Навчальні заходи для бізнесу
Органи державного нагляду отримують право проводити освітні заходи для суб’єктів господарювання, у тому числі:
- тренінги з управління ризиками;
- аналіз причин порушень;
- консультації щодо профілактики небезпек і порушень у сфері діяльності підприємства.
Мета — перехід від каральної моделі до консультативно-профілактичної.
5. Відновлення діяльності після зупинення
Законопроєкт пропонує врегулювати процедуру законного відновлення роботи підприємства, якщо:
- його діяльність, виробництво або реалізація продукції були зупинені (повністю чи частково) через рішення органу контролю.
Після усунення порушень суб’єкт господарювання зможе оперативно відновити діяльність у правовому полі.
6. Зменшення частоти перевірок через страхування
- Якщо підприємство укладе договір страхування відповідальності за шкоду, яку може бути заподіяно:
- довкіллю,
- життю, здоров’ю або майну третіх осіб,
— тоді для нього збільшуватимуться інтервали між перевірками.
- Це стосуватиметься суб’єктів господарювання середнього та незначного ступеня ризику.
Таким чином, страхування стане стимулом для зниження контролювального навантаження.
7. Зміни до Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності»
- Із Закону виключаються положення щодо порядку контролю органами ліцензування за діяльністю ліцензіатів.
- Контроль за ліцензіатами здійснюватиметься за єдиними правилами, встановленими Законом «Про державний нагляд (контроль)».
Це дозволить уніфікувати підхід до всіх суб’єктів господарювання незалежно від виду діяльності.
Зміни до КАС України
У Кодекс адміністративного судочинства України буде внесено нову процедуру —
скорочене провадження для справ за зверненнями органів державного нагляду.
Це забезпечить:
- швидкий розгляд судом спорів про перешкоджання перевіркам;
- спрощене реагування на недопуск до об’єктів контролю.
Висновок
Законопроєкт створює нову філософію державного нагляду — від карального інструменту до системи партнерства між бізнесом і державою.
Ключова зміна | Очікуваний ефект |
---|---|
Впровадження аудиту діяльності | Добровільна профілактика порушень без штрафів |
Громадські ради при органах контролю | Прозорість і суспільний нагляд |
Менше перевірок для застрахованого бізнесу | Мотивація до відповідальної поведінки |
Навчальні заходи від контролерів | Підвищення обізнаності підприємців |
Скорочене судове провадження | Швидке реагування на перешкоди контролю |
Підсумок
- очікуйте оновлення процедур перевірок і можливість попереднього аудиту;
- перегляньте політику взаємодії з органами контролю;
- врахуйте, що страхування відповідальності може зменшити частоту перевірок;
- оскарження рішень органів контролю стане більш стандартизованим і прозорим.
Міщенко Катерина