Нюанси обліку використання електромобілів на підприємстві

Підприємство придбало електромобілі та електромобілі-гібриди. Як списувати пальне та електрозаправки? Яким чином відбувається контроль витрат пального та електрики?

На сьогоднішній день нормативні документи не містять окремих правил щодо бухгалтерського обліку електроенергії, спожитої при зарядці електромобіля.

Оскільки електроенергія, яку отримує підприємство під час зарядки авто, не є товаром, а розглядається як послуга, вона не підлягає обліку як запаси і відповідно стандартні правила щодо обліку та списання як палива не працюють.

Дане питання ми розглядали в консультаціях:

Наразі два варіанти списання витрат на електроенергію:

  • відразу віднести вартість отриманої електроенергії на витрати. При цьому обирається відповідний рахунок, залежно від цоблілей використання автомобіля. Наприклад, для адміністративного авто – Дт 92 Кт 685,631;
  • віднести вартість на рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів», оскільки електроенергія використовується не одразу, а поступово. Потім витрати списуються пропорційно фактичному пробігу.

Для цього потрібно:

  • встановити внутрішні норми споживання електроенергії (на основі технічної документації авто або власного наказу);
  • фіксувати кількість зарядженої та використаної електроенергії (наприклад, за показниками лічильника авто);
  • оформлювати ці дані в документах: подорожній лист, звіт, акт тощо (форма розробляється підприємством самостійно).

Підприємство має право самостійно визначитися, який із підходів є більш обґрунтованим і зручним. Також за бажанням можна звернутися за роз’ясненням до Мінфіну України – органу, що відповідає за методологію бухобліку (ч. 2 ст. 6 Закону про бухоблік).

Звертаємо увагу, що незалежно, який варіант підприємство обере, затверджувати норми списання, складати подорожні листи все одно потрібно для підтвердження, що авто використовується в господарській діяльності.

Як визначати обсяги і вартість електроенергії?

Якщо зарядка на станції стороннього постачальника:

  • обсяги та вартість підтверджуються документами постачальника;
  • додатково контроль через лічильник авто.

Якщо зарядка на території підприємства:

з розетки без лічильника:

  • обсяг – за показниками авто;
  • вартість – за рахунком електропостачальника.

з розетки з лічильником:

  • обсяг за даними лічильника. Дані фіксуємо актом довільної форми, де зазначаємо обсяг та вартість. Обов’язково потрібно буде додати підтвердні документи, розрахунок, можливо, фотофіксацію показників лічильника.

Також додаємо матеріали:

З електромобілями-гібридами ситуація трохи інша. Потрібно чітко розуміти, який тип гібрида придбало підприємство.

Гібридні автомобілі поділяються на кілька типів, найпоширенішими з яких є: повний гібрид (HEV), плагін-гібрид (PHEV) та м'який гібрид (MHEV). Кожен тип має свої особливості та переваги, залежно від потреб користувача.

Повний гібрид (HEV). У таких автомобілях двигун внутрішнього згоряння (ДВЗ) та електродвигун працюють разом або окремо, щоб забезпечити рух.

Вони не потребують зовнішньої підзарядки, оскільки батарея заряджається під час руху, наприклад, під час гальмування (рекуперація). Якщо простими словами, коли автомобіль набирає швидкість і починає гальмувати, вивільнена енергія заряджає батарею.

Плагін-гібрид (PHEV). PHEV також мають ДВЗ та електродвигун, але з більшою батареєю, ніж у повного гібрида.

Їх можна заряджати від зовнішньої електромережі, що дозволяє проїхати певний, часто значний, кілометраж на електротязі.

М'який гібрид (MHEV). Електрична система MHEV є найменш потужною серед гібридів. Електродвигун використовується для підтримки ДВЗ, наприклад, під час прискорення. MHEV не можуть рухатися виключно на електротязі та не мають можливості підзарядки від мережі.

Крім цих основних типів, існують також гібриди розширеного запасу ходу (REEV), які також мають ДВЗ, що слугує для зарядки батареї, але основний рух відбувається на електротязі, та гібридні системи з послідовним підключенням електродвигуна (серійні гібриди), де ДВЗ лише заряджає батарею, а колеса рухає виключно електродвигун.

Отже, є автомобілі-гібриди, які можна підзаряджати і які - ні.

Якщо за технічними характеристиками ТОВ придбало автомобіль-гібрид, який не потребує підзарядки, то для списання пального буде використано звичайну схему:

1. Затверджуємо норми списання пального - орієнтуємося на технічні характеристики автомобіля.

2. Пальне оприбутковується в загальному порядку: Дт 203 Кт 631, 372.

3. Списання пального проводиться на основі подорожного листа чи іншого подібного первинного документа. Форма даного документу може бути затверджена самостійно.

Якщо авто-гібрид може підзаряджатися, то тут треба вже застосовувати комбінований підхід. ТОВ потрібно буде окремо обліковувати використання:

електроенергії, зокрема зразу списувати на поточні витрати або витрати майбутнього періоду з подальшим пропорційним списанням і пального.

Контроль витрат пального та електроенергії можна проводити лише через порівняння фактичних показників. Якщо підприємство придбаває не новий автомобіль, то для визначення норм можна звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» .

Висновки:

1. На сьогодні спеціальні правила обліку електроенергії для зарядки електромобіля відсутні. Для обліку витрат підприємство може обрати один із двох підходів:

  • списання електроенергії одразу на витрати (Дт 92, Кт 631/685);
  • відображення на рахунку 39, як витрати майбутніх періодів, з подальшим списанням пропорційно пробігу.

Не залежно від того, який варіант буде обрано, підприємству потрібно забезпечити:

  • затвердження норм споживання електроенергії;
  • ведення документації (подорожні листи, акти тощо);
  • встановлення способів фіксації обсягу та вартості (лічильники, рахунки, фотофіксація).

2. Облік використання автомобілів має певні особливості, зокрема:

  • якщо технічними характеристиками автомобіля не передбачено додаткову зарядку гібрида, то використовуємо стандартну схема списання пального;
  • якщо гібрид заряджається, то застосовується комбінований облік (електроенергія + пальне).