Члени коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 110 бізнес-асоціацій різних секторів економіки, проаналізували законопроєкт №9422 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного регулювання ринків фінансових послуг» та зазначають наступне:
Кілька норм цього законопроекту не відноситься до його загального змісту щодо регулювання кредитних відносин у мікрокредитуванні, а передбачають виключення нормативно-правових актів (НПА), що розробляються НБУ щодо небанківських фінансових установ, зі сфери дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Тобто нормативно-правові акти для небанківського фінансового ринку будуть розроблятись та затверджуватися без попередньої розробки аналізу регуляторного впливу та економічних розрахунків, а також без обов’язкового оприлюднення та врахування одержаних від учасників ринку зауважень та пропозицій.
Така законотворча новація не лише несе ризик порушення інтересів бізнесу, що працює на небанківському фінансовому ринку, але в цілому є неприйнятним прецедентом того, що велика галузь фактично залишається без можливості участі бізнесу, громадських та професійних об’єднань у розробці нормативних документів, що визначатимуть їх діяльність.
Це протирічить цілям держави щодо недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, суттєво змінить баланс між підприємцями та державними органами.
Зміни в процесі розробки НПА, що відбудуться у випадку прийняття цих норм у законопроекті № 9422, суперечать регламентам ЄС, законодавству та нормотворчій практиці країн-членів ЄС та призведе до порушення прав громадян, суб’єктів господарювання та їх об’єднань. В європейських країнах участь громадськість у розробці НПА є невід’ємною частиною процесу законо- та нормотворчості.
Хочемо також привернути увагу керівництва країни, що позицію бізнес-асоціацій поділяє Державна регуляторна служба України, завданням якої є підтримка балансу інтересів бізнесу та держави в розвитку НПА та Міністерство фінансів України.
Головне науково-експертне управління Верховної Ради України, зробило висновок що виведення регулятивних актів Національного банку України із сфери регулювання Закону не сприятиме реалізації таких принципів здійснення державної регуляторної політики, визначених у чинному законодавстві, як: доцільність; збалансованість; передбачуваність; прозорість та врахування громадської думки.
Комітет Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу у своєму висновку зазначає, що запровадження таких необґрунтованих ініціатив призведе до реалізації регуляторної компетенції у цій сфері на відомчий розсуд, що в умовах поєднання в одному регуляторному органі повноважень на регулювання двох альтернативних ринків, не дозволить забезпечити необхідний баланс інтересів суб’єктів банківського та небанківського секторів надання фінансових послуг, громадян та держави, а також може розглядатись як порушення конституційно закріплених вимог».
Ми вважаємо, що такий підхід до нормотворчості не є виключно окремою проблемою певної галузі, це крок до порушення прав громадянського суспільства в Україні.
Тому члени УРБ закликають Президента України, Голову Верховної Ради України та Прем’єр-міністра України, народних депутатів, представників органів державної влади запобігти порушенню європейських та демократичних принципів у відносинах влади та бізнесу при розробці нормативно-правових актів та:
- виключити зі законопроєкту №9422 норми, що виводять НБУ із дії закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»
- розглянути доцільність впровадження однакових умов щодо розробки нормативно-правових актів для всіх регуляторів фінансового ринку: Національного банку та НКЦПФР згідно загальної процедури розробки проєктів НПА в Україні – із погодженням їх Державною регуляторною службою та реєстрацією у Міністерстві юстиції.