Як бюрократія заважає веденню бізнеса в Україні: результати дослідження

Серед шести досліджених європейських країн українська бюрократія найбільш сприятлива до бізнесу після Польщі, тоді як Словаччина обтяжена найвищим бюрократичним тягарем.

Індекс бюрократії (Bureaucracy Index) обраховується з 2016 року словацьким Інститутом економічних і соціальних досліджень (INESS) для оцінки дотримання регуляторних вимог, з яким стикаються малі та середні підприємства (МСП) під час відкриття бізнесу та його щоденної діяльності.

Індекс бюрократії оцінює тривалість часу на виконання задач, а також проблеми, що виникають у зв’язку із дотриманням регуляторних вимог. Індекс розраховується для двох умовних підприємств – малої промислової компанії та невеликого готелю. Задачі та проблеми згруповані за категоріями “започаткування бізнесу” та “ведення бізнесу” та вимірюються в годинах адміністративної роботи працівників підприємства.

У 2024 році у розрахунку Індексу взяли участь шість організацій*, що входять до європейської мережі ліберальних аналітичних центрів 4Liberty, із шести країни – Словаччини, Угорщини, Польщі, Чехії, Грузії та України. Нашу країну у дослідженні представив Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. Дослідження відбулось за підтримки Фонду свободи Фрідріха Науманна.

Започаткування бізнесу

Серед досліджених країн у 2024 році саме в Україні було найвище регуляторне навантаження для відкриття промислового МСП – 64 години. У Польщі цей показник був найнижчим – лише 19 годин. Інші країни вимагали суттєво менше часу для запуску бізнесу, ніж Україна, – від 37 до 46 годин.

За швидкістю відкриття невеликого готелю Україна також стала найбільшим аутсайдером – 79 годин. Але майже у всіх досліджених країнах, крім Польщі (24 години), бюрократичний процес зайняв досить великий проміжок часу, майже співмірний із українським, виключно через суворі правила гігієни.

Ведення бізнесу

В категорії «ведення бізнесу» Україна нарешті опинилась серед найкращих, одразу після Польщі. Цей показник вимірює річну кількість годин адміністративної роботи для вже створених промислових МСП. Українському бізнесу на це потрібно витратити 192 години, що більше, ніж 148 годин в Польщі, яка лідером рейтингу, але набагато краще ніж 272 години (34 робочі дні) у аутсайдера цього рейтингу – Словаччини.

Виявилось, що управління готелем не завжди є більш бюрократичним, ніж управління промисловим МСП. Рейтинги в цьому сегменті в основному віддзеркалили аналогічний рейтинг для промисловості, наприклад Україна знову друга найкраща – 200 годин в порівнянні із 264 у Словаччини. Щоправда, в цьому рейтингу, на відміну від оцінки промислових МСП, Грузія та Чехія помінялися позиціями.

В Україні, як і у більшості досліджених країн, основні витрати часу на регулювання щодо ведення бізнесу припадають на процедури пов’язані з управлінням персоналом – 40%. Тоді як в Чехії та Польщі найбільше регуляторне навантаження стосується операційного управління, яке в Україні помірне – 22%. Водночас Україна вирізняється вищими за середні часовими витратами на «інші» дії, наприклад, подання статистичної звітності до державних органів статистики та на пристосування до законодавчих змін.

Законодавчі зміни

Адміністративні витрати на пристосування до змін законодавства є важливою підкатегорією індексу. Ця підкатегорія включає аналіз трьох основних для підприємницької діяльності регулювань і змін до них – оподаткування прибутку, трудовий і господарський кодекси. У 2024 році саме в Україні було зафіксовано найбільше законодавчих змін – 35, що значно збільшило бюрократичний тягар ведення бізнесу в нашій країні.

Загальний рейтинг

Попри це, в загальному рейтингу показник України виявився одним із найкращих після Польщі, яка в 2024 році мала найбільш сприятливі умови для бізнесу з точки зору витрат часу на дотримання регуляторних вимог (або “бюрократію”).

“Цей загальний результат розраховується як середній час, необхідний для запуску та діяльності невеликого готелю та малого чи середнього промислового бізнесу. Антилідером за цим індексом стала Словаччина, яка отримала найвище місце за бюрократичним тягарем. За нею йдуть Угорщина та Грузія”, — каже старший науковий співробітник ІЕД Євген Ангел.

“На тлі зростаючого впливу популістів в Європі свобода підприємництва є під загрозою, і саме тому ІЕД долучився до цієї ініціативи 4Liberty. І, напевно, чи не вперше порівняння України з іншими країнами Європи дає можливість побачити неочікуваний результат — у цьому невеликому рейтингу, де з шести країн чотири входять до ЄС, Україна посідає друге місце за легкістю мати справи з державою”, — заявила виконавча директорка ІЕД Оксана Кузяків.

Висновок

Надмірні регулювання, яка часто називають “бюрократією”, є економічним тягарем, який знижує прибутковість і перешкоджає інвестиціям в економіку. Як побічний ефект, це також спотворює мотивацію підприємців та змушує їх приймати неоптимальні стратегії для управління та розвитку бізнесу.

В останньому звіті Летта-Драгі навіть ЄС визнав надмірне регуляторне навантаження серйозною проблемою. У цьому звіті надмірна бюрократія описується як “викрадач часу” та “витрата”, яка перешкоджає інвестиціям, пригнічує інновації та сповільнює зростання. Це особливо актуально у світлі конкурентного тиску з боку США та Китаю.

За словами Летти, надмірні бюрократичні вимоги послаблюють конкурентні позиції європейських компаній на міжнародних ринках. Він стверджує, що цей бюрократичний тягар ненавмисно приносить користь неєвропейським компаніям, які не підпадають під подібні регуляторні обмеження.

Тому для кожного уряду зменшення бюрократії має бути постійним процесом. Ці зусилля можуть підтримуватися такими інструментами, як оцінка регуляторного впливу, або політика, як-от закон про припинення діяльності.

*У розрахунку Індексу бюрократії для 2024 року взяли участь шість організацій The Institute of Economic and Social Studies (Словаччина), The Liberal Institute (Чехія), New Economic School (Грузія), Free Market Foundation (Угорщина), The Civil Development Forum Foundation (Польща), Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (Україна).