У Кабміні пропонують чергові кроки по дерегуляції ведення бізнесу

Мінекономіки на своєму сайті оприлюднило проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції господарської діяльності”.

На сьогодні у всіх сферах правового регулювання наявна велика кількість інструментів державного регулювання, що негативно впливає на започаткування провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання та їх виходу на відповідні ринки, що є вкрай не прийнятним для економіки держави, яка знаходиться в умовах воєнного стану. Разом з тим, процедура отримання дозвільних документів потребує великих часових та фінансових витрат суб’єктів господарювання та створює додаткове адміністративне навантаження на них.

Так, за попереднім аналізом у всіх сферах правового регулювання виявлено більше 1000 інструментів державного регулювання господарської діяльності.

У зв’язку з цим, існує необхідність у здійсненні перегляду інструментів регулювання сфер господарської діяльності, з метою оптимізації або скасування таких, що є надмірними, необґрунтованими та не актуальними, оскільки саме додаткові витрати бізнесу можуть бути пов’язані із пошуком та опрацюванням регуляторних актів, які містять завідомо застарілі та не актуальні обов’язкові вимоги у сфері господарської діяльності, пошуком механізмів та процедур для їх виконання, що може призвести до недоотримання вигоди у підприємницькій діяльності, залишенню не реалізованими нових підприємницьких рішень, напрямів діяльності тощо.

Відповідно до пояснювальної записки, проєктом Закону пропонується внесення змін до законодавчих актів України, які забезпечують правову регламентацію існування інструментів державного регулювання у вказаних вище сферах, а саме:

► внесення змін до Кодексу України про надра в частині виключення: положення щодо погодження забудови площ залягання корисних копалин загального значення з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, місцевого значення з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами;

► внесення змін до Водного кодексу України щодо скасування необхідності погодження з центрами контролю та профілактики хвороб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видачі спеціальних дозволів на користування надрами для розробки родовищ підземних вод та висновку центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я у разі використання водних об’єктів, віднесених до категорії лікувальних.

► внесення змін до Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність” щодо виключення терміну “ліцензія разова (індивідуальна)” та положення щодо можливості реекспорту товарів, імпортованих за рахунок Державного валютного фонду України та валютних фондів місцевих Рад народних депутатів України, за дозволом розпорядника Державного валютного фонду України або валютного фонду місцевої Ради народних депутатів і тільки у разі неможливості використання імпортного товару на території України за його призначенням, та розмежування ліцензування зовнішньоекономічних операцій, яке здійснюють Мінекономіки і Міндовкілля;

► внесення змін до законів України “Про охорону навколишнього природного середовища” та “Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами” щодо наділення Міндовкілля компетенцією щодо формування державної політики у сфері регулювання озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів та ліцензування експорту (імпорту) контрольованих речовин, товарів та обладнання, що містять контрольовані речовини, замість Мінекономіки, та встановлення порядку отримання зазначених ліцензій;

► внесення змін до Закону України “Про космічну діяльність” щодо скасування обов’язку отримувати дозвіл на проведення переговорів у сфері зовнішньоекономічної діяльності;

► внесення змін до Закону України “Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну” щодо виключення положень в частині видачі дозволу на імпорт в Україну товарів, щодо яких застосовуються заходи нагляду або регіонального нагляду;

► внесення змін до Закону України “Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання” щодо скасування обов’язку суб’єкта здійснення міжнародних передач товарів отримувати висновок на право проведення переговорів, пов’язаних з укладанням зовнішньоекономічних договорів (контрактів) про міжнародні передачі товарів військового призначення або про експорт товарів подвійного використання та інших товарів до держав, стосовно яких установлено часткове ембарго на поставки таких товарів;

► внесення змін до Закону України “Про поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення” в частині виключення повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, поводження з вибуховими відходами, щодо видачі свідоцтв на придбання і зберігання вибухових матеріалів промислового призначення та заміни назви дозволів на право проведення вибухових робіт та виготовлення засобів їх механізації (який є тільки одним з видів робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку видів робіт підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77) на дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки;

► внесення змін до Закону України “Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності” щодо виключення пункту 42 (дозвіл на імпорт в Україну товарів, щодо яких застосовуються заходи нагляду або регіонального нагляду);

► внесення змін до статті 7 Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності”, якими пропонується пункт 25 вказаної статті викласти у новій редакції і передбачається, що ліцензуванню підлягає господарська діяльність з експорту (імпорт) товарів та імпорт товару (товарів), який є об’єктом спеціальних заходів, відповідно до Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність” та доповнити пунктом 251, яким пропонується встановити, що ліцензування експорту (імпорт) контрольованих речовин, товарів та обладнання, що містять контрольовані речовини, здійснюється відповідно до Закону України “Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами” та Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”.

Додаткові матеріали