Чи є обмеження щодо термінів зберігання бензину в пересувних акцизних складах?
Підприємство займається торгівлею ПММ, має ліцензію на право оптової торгівлі пальним без місць оптової торгівлі. Станом на 01.01.2024 р. залишок бензину у пересувних акцизних складах склав 6300 л. Станом на 01.08.2024 р. він не змінився. Який термін зберігання пального в пересувних акцизних складах?
Термін зберігання пального встановлено для транспортних засобів, які перевозять пальне і не є акцизними складами пересувними, на які подано Заявку на переміщення пального.
Відповідно до пп. 1 розд. ІІ Порядку №188, період переміщення пального такими транспортними засобами не може перевищувати 30 календарних днів.
Конкретний період переміщення зазначають у Заявці. Тобто, такий період не можна зазначити більше ніж 30 календарних днів. Але якщо вказаний термін сплив, а переміщення пального не завершено, потрібно подати нову Заявку, продовживши термін.
Для пересувних акцизних складів такого граничного терміну не встановлено.
Проте, пунктом 11.2 ДСТУ «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» 7687:2015 визначено, що гарантійний термін зберігання бензинів складає 6 місяців від дати виготовлення.
По сплину зазначеного терміну підприємству необхідно перевірити бензин на відповідність вимогам ДСТУ 7687:2015. Це можна зробити в незалежних лабораторіях. Якщо результати аналізу незадовільні і бензин не можливо використати, то таке пальне утилізується (п. 6.6 ДСТУ 7687:2015).
Звертаємо увагу, якщо бензин відповідає вимогам ДСТУ 8704:2017 «Бензини автомобільні довготривалого зберігання. Технічні умови», то термін зберігання 5 років. Зазвичай за даним ДСТУ бензин виготовляється для забезпечення запасу ЗСУ. Тому в консультації розглядається саме ДСТУ 7687:2015.
Додатком А ДСТУ 4454:2005 «Маркування, пакування, транспортування та зберігання» визначено, що бензини автомобільні можуть:
- Зберігатися:
- в сховищах підземних;
- резервуарах стаціонарних та пересувних металевих (горизонтального низького тиску, горизонтального і кульового високого тиску, вертикальному з понтоном або плаваючим дахом, або газовою обв’язкою, або інші).
До стаціонарних резервуарів відносяться резервуари, які будуються (монтуються) безпосередньо на місці їх майбутньої експлуатації. До пересувних резервуарів відносяться резервуари, які будуються в заводських умовах, з подальшим їх транспортуванням до місця встановлення (Керівництво з роботи центрів забезпечення пальним, баз, складів пального ЗСУ)
- Транспортування можливе в металевих бочках.
Металева бочка – транспортна тара з корпусом циліндричної або параболічної форми, з обручами чи зигами катання, з днищами (п. 3.55 ДСТУ 2890-94 «Тара і транспортування. Терміни та визначення»).
Тобто в розумінні ДСТУ 4454:2005 транспортування бензину можливе в металевих місткостями різної форми, в тому числі автоцистерн.
До автомобільних цистерн належать автоцистерни , причіп цистерни, напів-причіп цистерни, автопаливозаправлювачі, призначені для транспортування та вимірювання об’єму рідких нафтопродуктів у розмірі повної місткості, що встановлено під час градування (п. 1.2 ДСТУ 8875:2019 «Метрологія. Автомобільні цистерни для нафтопродуктів. Методика повірки»).
При цьому із автомобільних цистерн нафта і нафтопродукти повинні бути злиті повністю з видаленням в’язких нафтопродуктів з внутрішньої поверхні котла цистерн (п. 8.4 ДСТУ 4454:2005).
Отже, місткість бензовоза не призначена для тривалого зберігання бензину, а лише на період його транспортування.
Враховуючи зазначене, підприємству необхідно провести інвентаризацію, щоб визначити, чи дійсно в наявності така кількість бензину. Якщо ні, то шукаємо причину і проводимо списання або відшкодування завданих збитків.
У разі, якщо дані інвентаризації відповідають даним бухобліку, то необхідно визначити, чи дійсно залишки зберігаються у цистерні транспортного засобу 8 місяців. Адже підприємство працює і «обіг» бензину є, а також транспортний засіб недоцільно вилучати з роботи на такий строк. Якщо підтверджено, що перевищено гарантійний термін зберігання 6 місяців, то проводимо аналіз якісних показників бензину, адже з часом октанове число зменшується. За результатом аналізу або продаємо, або утилізуємо.
Звичайно, все це управлінські рішення, які приймаються на розсуд підприємства. Але якщо все залишити як є, то є ризик того, що будуть питання щодо негосподарського використання пального, якщо все ж буде доведено, що це пальне втратило свої якісні характеристики і не може використовуватися в подальшому.