Яку ставку ВЗ застосовувати з 1 жовтня 2024 р. і до прийняття закону про її підвищення?
Згідно зі ст. 168 ПКУ при виплаті додаткового блага ПДФО та ВЗ сплачуються до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу. Згідно з прийнятим в I читанні законопроєктом №11416-д ставка ВЗ буде 5%, і вона має діяти з 1 жовтня, хоча ймовірно, цей закон не буде прийнятий до 1 жовтня. За якою ставкою нараховувати і сплачувати ВЗ при виплаті додаткового блага в період між 1 жовтня і до прийняття закону?
Дійсно, відповідно до ст. 168 ПКУ ПДФО сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу. Це ж правило працює і для ВЗ. Але якщо додаткове благо надається у негрошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, ПДФО та ВЗ сплачуються (перераховуються) до бюджету протягом трьох банківських днів з дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання).
Ті ж самі строки сплати діють і щодо військового збору.
17 вересня 2024 року ВРУ прийняла за основу законопроєкт №11416-д про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану, яким передбачається, зокрема підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%. Тепер постає багато питань щодо його утримання в період між 1 жовтня і до прийняття закону.
Підкреслимо, що законопроєкт поки прийнято в першому читанні, але незалежно від дати його прийняття у другому читанні та в цілому його норми будуть діяти з 1 жовтня 2024 року, тобто прийняті заднім числом.
Логічно, що утримувати ВЗ слід за ставкою 1,5%, оскільки зміни до закону ще не прийняті і не опубліковані, а утримувати ВЗ за ставкою 5% не буде законним на момент виплати доходу.
Статтею 58 Конституції України передбачено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Крім того, пп. 4.1.9 ПКУ дає визначення поняттю «стабільність» - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. На жаль, це правило ігнорується законодавцем.
Отже, якщо роботодавцю потрібно буде здійснити виплату додаткового блага працівнику до прийняття закону, то ВЗ потрібно утримувати за ставкою 1,5%.
А от чи потрібно буде проводити доплату ВЗ в розмірі 3,5% користуючись майбутніми доходами такого працівника чи доплачувати її коштом роботодавця (сплачена різниця ВЗ роботодавцем за такого працівника, буде для останнього додатковим благом з відповідним оподаткуванням), ще не відомо, тож чекатимемо роз'яснень.
Проте вважаємо, що до прийняття закону утримувати чи доплачувати ВЗ за працівника як мінімум незаконно.