Нацбанк зобов’язав банки забезпечити фізичну та інформаційну доступність щонайменше 50% від загальної кількості їх відокремлених підрозділів у регіоні, щоб сприяти створенню безпрецедентно інклюзивного фінансового простору для кожного громадянина України, зокрема ветеранів війни, осіб з інвалідністю та людей старшого віку.
Відповідні зміни до Положення про ліцензування банків зобов’язують банки визначити такі відокремлені підрозділи з урахуванням встановлених Національним банком правил інклюзивного надання фінансових послуг та забезпечити їх доступність для осіб з інвалідністю до 01 січня 2025 року, а надалі забезпечувати виконання цієї вимоги постійно.
Банки мають інформувати клієнтів про місцезнаходження відповідних відділень, їх контактні номери телефонів та графік роботи на головній сторінці свого офіційного вебсайту та його мобільної версії, у мобільному застосунку, через служби клієнтської підтримки, чат-боти та месенджери, у загальнодоступних місцях приміщення тощо.
Фізична доступність відділень забезпечуватиметься з урахуванням відповідних державних стандартів з питань інклюзивності будівель і споруд, інформаційна доступність – шляхом розміщення інформації на вебсайтах, у мобільному застосунку в формі, що дає змогу людям з різними функціональними порушеннями вільно та самостійно ознайомитися з умовами надання фінансових послуг чи користування наявними платіжними пристроями.
Зазначені зміни до Положення про ліцензування банків – черговий крок у напрямі забезпечення безбар’єрності фінансового сектору. Це одне з пріоритетних завдань Стратегії розвитку фінансового сектору України та Стратегії Національного банку України, оновлених через виклики, спричинені повномасштабним вторгненням, та узгоджених з Національною стратегією зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (далі – Національна стратегія), що реалізується за ініціативи першої леді України Олени Зеленської.
Флагманським проєктом у межах Національної стратегії стали затверджені Національним банком в липні 2024 року Методичні рекомендації з правил інклюзивного надання фінансових послуг в установах України для банків та небанківських фінансових і платіжних установ. Ці рекомендації передбачають нульову толерантність до будь-яких форм дискримінації споживачів, забезпечення фізичної доступності приміщень та організацію системи повнофункціонального дистанційного обслуговування. У їх складі – чек-лист для перевірки доступності приміщень та орієнтовний план заходів для їх адаптації.
“Безбар’єрні фінансові послуги мають стати повсякденною нормою нашого життя, адже це – наш обов’язок перед ветеранами та тими, хто постраждав в цій війні, – прокоментував рішення Національного банку Голова Андрій Пишний. – Упевнений, що фінансові установи замість формального підходу докорінно переглянуть свої сервіси, приміщення та правила спілкування з клієнтами, щоб наша фінансова система стала найінклюзивнішою у світі. Підтримка банками Хартії з фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів, а також численні зустрічі з банками додають впевненості, що це наше спільне бачення майбутнього фінансової системи країни”.
Нагадаємо, 09 квітня під час конференції з питань реінтеграції ветеранів Голова НБУ Андрій Пишний та керуючий директор ЄБРР у секторі фінансових установ Франсіс Маліж підписали Меморандум про взаєморозуміння між НБУ та ЄБРР (далі – Меморандум), який передбачає співпрацю установ для забезпечення згуртованості фінансового сектору щодо питань упровадження стандартів інклюзивної діяльності та послуг, підтримки та ресоціалізації ветеранів війни в Україні, а також для просування Хартії з фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів.
Згідно із Меморандумом НБУ та ЄБРР підтримуватимуть фінансові установи по всій Україні в дотриманні ними стандартів, викладених у зазначеній Хартії, до якої приєдналися 37 банків.