Бонус покупцю за обсяги продажу товару

Продавець робить знижку в рахунок майбутніх поставок. За актом звірки у продавця на 29.06.2024 р. за Дт 361 рах. 500000грн. Знижка -1200000 грн, в т.ч. ПДВ і на 30.06.2024 р. сальдо вже за Кт 361 рах. – 700000 грн. Як відобразити таку операцію в обліку?

Будь-яка господарська операція ідентифікується за сутністю та потребує відповідного оформлення правочину. Якщо продавець планує надати знижку покупцю, то така знижка має бути передбачена договором. Якщо цього в договорі немає, то необхідно буде укласти додаткову угоду – це допоможе уникнути двозначності у трактуванні операції.

Зауважимо, якщо знижку надано до укладання договору, то в обліку її не відображаємо, оскільки договір містить ціну товару вже зі знижкою.

Відповідно до наведеної умови знижка надається в рахунок майбутніх поставок, тому підприємству необхідно погасити заборгованість за першу поставку, а наступна буде вже за меншою ціною. У цьому випадку коригуваня ПК з ПДВ не буде, тому що знижка буде надана до поставки та оплати.

Якщо знижка буде надана на партію товару, поставка якої вже відбулася, тоді необхідно буде скласти акт про зміну ціни, на підставі якого буде проведено коригування ціни, і постачальник складає РК.

В цьому випадку відображення в обліку буде таке:

  • Дт 28 Кт 631 – зменшення вартості товару методом «червоне сторно», якщо товар ще перебуває на складі;
  • Дт 90 Кт 631 – зменшення вартості товару методом «червоне сторно», якщо товар вже реалізовано;
  • Дт 641 Кт 631 – РК до ПН зменшення за методом «червоне сторно».

Якщо знижка буде надана на всю суму поставки, тоді ми маємо безоплатне постачання цієї партії товару і підприємству-покупцю необхідно визнати дохід. А підприємство-постачальник має скласти РК на всю поставку, якщо на неї раніше була складена ПН. Як це правильно оформити та відобразити в обліку, див. тут.

Якщо ж підприємство-покупець отримує окрему мотиваційну виплату за виконання певних умов контракту (зокрема, за реалізацію певного обсягу товару тощо), то це вже маркетингові послуги. В цьому випадку підприємство-покупець вже надає маркетингові послуги продавцю. Їх потрібно обліковувати окремо від продажу товарів, покупець тут виступає вже надавачем послуг, тому у нього виникає дохід від надання послуг, на який нараховується ПЗ з ПДВ. Більш детально про це див. тут та тут.

Отже, акту звірки взаєморозрахунків недостатньо для ідентифікації господарської операції. Доцільно зафіксувати «знижку» та порядок її надання у договорі і вже на основі первинних документів відобразити її в обліку. Чи це буде мотиваційна виплата, чи знижка при постачанні товару, чи прощення минулого боргу – це суто узгоджене рішення постачальника та покупця.

***

Також читайте: Зміна вартості вже наданих послуг: відображення в обліку