ДПС створить перелік платників, які мають найвищі податкові ризики

Прийнято Порядок реалізації експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС (постанова КМУ № 854 від 25.07.2024), який оптимізму не додає. Про це повідомила народний депутат Ніна Южаніна.

1. Мінфін усунили (чи то він сам усунувся) від визначення податкових ризиків.

Схвалювати податкові ризики буде спеціально створена експертна комісія із числа керівників структурних підрозділів центрального апарату ДПС, а погоджувати – Голова ДПС.

“Отже, порушується основний принцип роботи ЦОВВ – міністерство встановлює правила, служба – виконує.

Нагадую, шо відповідно до ст. 77 ПКУ, ризик-орієнтований підхід використовується для формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок і саме Мінфін встановлює порядок формування плану-графіка та перелік ризиків та їх поділ за ступенями.

Тому, хто дав право порушувати Закон України?”, – пише нардеп.

2. Створюють черговий перелік – тепер вже Перелік платників податків, які мають найвищі податкові ризики!

“Якась невбивча любов ДПС до створення переліків! Тільки но протягнули законом перелік «білих платників», тепер через уряд – «чорний список»

До цього Переліку включаються платники податків, які мають найвищі податкові ризики, визначені в загальному плані, операційному плані, сегментарних та секторальних планах.

Найголовніше, що цей Перелік формується не автоматично!

Відповідно до Порядку: структурні підрозділи ДПС надають пропозиції до переліку → структурний підрозділ з впровадження комплаєнсу формує перелік → Експертна комісія його розглядає та схвалює → Голова ДПС погоджує.

Нагадую: наразі ступінь ризику формується автоматично за даними інформаційних систем податкової, критерії визначені нормативно-правовими актами.

Перехід до «ручного режиму» відбору платників – це, на думку влади, наближення до європейських стандартів. І такий порядок пройшов антикорупційну експертизу.

Якщо Мінфін під час погодження Методики якось не виправить ситуацію, то наслідки будуть просто жахливі”, – наголошує Н. Южагіна.

3. Порядок так і не дає відповіді на питання – як система управління податковими ризиками буде функціонувати поряд з існуючими процесами.

“Є норми ПКУ, де визначені усі основні правила взаємодії податкової з платниками податків, зокрема, формування плану-графіка планових перевірок, підстави для позапланових перевірок, підстави для арешту майна, для застосування фінансових санкцій тощо.

Не впевнена, що ті, хто приймав цей документ, розуміють як усе це буде одночасно працювати.

Бо в Порядку немає ні етапності експерименту (етапність запровадження системи має визначити Мінфін), ні критеріїв його успішності/неуспішності.

Таке враження, що головною метою було перевести в «ручний режим» відбір платників для перевірок, вивести податкову з-під контролю та наділити її надповноваженнями.

Бо описати ризики можна було і в межах вже існуючих повноважень та процесів без усяких «експериментів».

Не сумніваюсь, що і щодо «успішності» проекту вже все вирішено.” – прокоментувала нардеп.