Коли зареєстрована ПН не дає права на податковий кредит з ПДВ?
Чи може бути визнана недійсною (помилковою) ПН, яка складена та вчасно зареєстрована в ЄРПН, у процесі подальшої податкової перевірки? Які можуть бути причини для такого визнання? Які на сьогодні строки давності для перевірки?
Податкова накладна може бути зареєстрована в ЄРПН, і одночасно з цим вона може бути помилковою. Помилкова ПН не дає покупцю права на податковий кредит, незважаючи на те, що вона зареєстрована. Види помилок в ПН дуже різноманітні, тому їх всі не можна розглянути в одній консультації. Більшість видів помилок в ПН можуть виправлятися за допомогою РК (ми не будемо зараз заглиблюватися в цю тему). Але декілька видів помилок не можна виправити за допомогою РК:
- Помилка в даті ПН, коли ПН складена не на дату виникнення податкових зобов’язань;
- Помилка в ІПН контрагента, коли в ПН було вказано ІПН неналежного покупця. Така ПН потрапить до реєстру того платника ПДВ, чий ІПН було вказано.
- Помилки в позначках у верхньому лівому куті – неправильна позначка «Зведена податкова накладна» та «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини», де вказано неправильний код причини.
Ці помилки можна виправити тільки повним сторнуванням неправильної ПН (код причини коригування 103) і подальшим складанням правильної ПН. Про застосування коду 103 у таких випадках податківці пишуть тут.
Відповідно до пп. 201.1 ПКУ, податкова накладна повинна мати обов’язкові реквізити, перераховані в цьому пункті. Відповідно до пп. 201.10 ПКУ помилки в цих обов’язкових реквізитах (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді. Ця норма виписана неточно, тому що незрозуміло, що мається на увазі під словом «неприйняття». Неприйняття до реєстрації в ЄРПН, неприйняття контрагентом, неприйняття контролерами під час перевірки? Під час автоматичної реєстрації ПН без участі людини неможливо оцінити помилки в ПН і дати відповідь на питання, чи ідентифікована господарська операція, чи ні. Якщо формально ПН не містить критичних помилок, які автоматично перевіряються при реєстрації, вона зареєструється в ЄРПН.
Далі у пп. 201.10 ПКУ є норма про те, що податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пп. 201.1 ПКУ (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту. А от чітких критеріїв, за якими можна визначити, чи ідентифікована операція, чи ні – ніде немає, тому контролери мають повну свободу у цьому питанні.
Загалом, ПН повинна містити ідентичні показники (номенклатура товарів/послуг продавця, одиниця виміру товару/послуги, кількість, ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ) тим, що зазначені в первинних документах. Наприклад, якщо в первинному документі одиниця виміру товарів – літри, то в ПН теж необхідно зазначати літри і таку ж саму кількість товарів. Якщо одиниці виміру будуть зазначені різні (наприклад, в ПН замість літрів будуть наведені декалітри і кількість товару відповідно зменшена у 10 разів), це не дасть змоги ідентифікувати операції (принаймні, так вважають податківці).
Тільки у випадку, коли операція ідентифікується (тобто ПН ідентична первинним документам), правильно зазначені сторони – постачальник і покупець, ПН складена з правильними податковими параметрами (правильні позначки у лівому верхньому куті, правильно обрана ставка ПДВ і т.п.), покупець буде мати право ПК за такою ПН – за умови її реєстрації в ЄРПН та відсутності помилки в коді УКТ ЗЕД.
Окремо зауважимо, що помилка в коді УКТ ЗЕД товару обов’язково має бути виправлена. Її можна виправити як за допомогою РК, так і повним сторнуванням помилкової ПН і складанням правильної ПН. ПН з помилковим кодом, який є в УКТ ЗЕД, буде зареєстрована в ЄРПН, але вона не дасть покупцю права на податковий кредит. Якщо ПН з помилковим кодом УКТ ЗЕД складена на неплатника ПДВ, і контролери знайдуть цю помилку, вони можуть визнати цю ПН недійсною. ПН з помилковим кодом, якого немає в УКТ ЗЕД, не буде зареєстрована – сервер повідомить про те, що такого коду немає.
Якщо було неправильно визначено право на складання зведеної ПН, то це може призвести до зміни дати ПН. Наприклад, 17 червня постачальник здійснив одну поставку товару на суму 12000 грн і отримав від покупця дві оплати – 20 та 26 червня, 3000 та 9000 грн. У постачальника помилково звернули увагу на кількість оплат, а не на кількість постачань, і склали зведену ПН від 30 червня на суму 12000 грн. Такого права у постачальника не було, тому покупець не може включати до податкового кредиту таку ПН. Постачальник повинен сторнувати цю ПН з кодом причини коригування 103 і скласти ПН від 17 червня на суму 12000 грн без позначки «зведена». До речі, якщо цю ПН скласти правильною датою – 17 червня, але поставити позначку «зведена», це теж може викликати питання у контролерів. Докладніше про це читайте тут.
Висновки:
- Те, що ПН зареєстрована в ЄРПН, ще не гарантує права покупця на податковий кредит. ПН повинна бути без помилок, в тому числі складена від правильної дати та з правильними позначками у верхньому лівому куті;
- Головний критерій правильності ПН – це її повна ідентичність первинним документам, які підтверджують господарську операцію;
- Самі первинні документи теж не повинні містити помилок;
- Може бути безліч різних ситуацій, коли зареєстрована ПН не дає права покупцю на податковий кредит і може бути не визнана перевіряючими. Потрібно аналізувати кожний випадок окремо;
- Покупцю потрібно своєчасно, при складанні декларації з ПДВ, контролювати всі вхідні ПН на предмет правильного їх складання. Неправильні ПН можуть бути включені до декларації з ПДВ тільки після виправлення помилок, що в них містяться.
***
Додатково пропонуємо до уваги такі матеріали:
- Помилки у ПН
- Особливості виправлення помилок у зведеній податковій накладній
- Коли податкову накладну виправляти не потрібно?
- Розбіжність у ПН на одну копійку: чи буде право на ПК?
- Постачальник виправив помилку у ПН: в якому періоді включати суми до податкового кредиту?
- Якщо в ПН зазначено неправильну ставку ПДВ: як виправити помилку?
- Про строки давності для виправлення податкової звітності (вони є такими ж, як і для проведення податкових перевірок) читайте тут
- Про строк давності для камеральних перевірок (він є таким же і для документальних перевірок) читайте тут.