Чи може благодійна організація надавати гуманітарну допомогу у вигляді ОЗ?

БО отримала гуманітарну допомогу – машини для прибирання снігу і планує передати її комунальній установі. Є митна декларація, де отримувачем виступає БО. Чи є ризик втрати неприбутковості при передачі ОЗ комунальному підприємству? Чи може комунальна установа отримувати гуманітарну допомогу у вигляді ОЗ?

Гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв’язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту (ст. 1 Закону про гуманітарну допомогу).

Тобто, гуманітарна допомога є безоплатною, цільовою і надається отримувачам гуманітарної допомоги, які її потребують.

Отримувачі гуманітарної допомоги - юридичні особи, а також акредитовані представництва іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юридичної особи), визначені у встановленому КМУ порядку отримувачами гуманітарної допомоги. В цьому переліку є також благодійні організації, утворені у порядку, визначеному Законом про благодійну діяльність та благодійні організації.

Чинне законодавство передбачає реєстрацію отримувача в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (Положення № 927).

Своєю чергою, набувачі гуманітарної допомоги - фізичні та юридичні особи, які потребують допомоги і яким вона безпосередньо надається. Набувачем гуманітарної допомоги із статусом юридичної особи можуть бути також неприбуткові державні та комунальні підприємства, установи, організації та органи місцевого самоврядування та благодійні організації, утворені у порядку, визначеному Законом про благодійну діяльність та благодійні організації (п. «б», «ґ» ст. 1 Закону про гуманітарну допомогу)

Отримувачі гуманітарної допомоги мають право здійснювати розподіл або перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги з дотриманням її цільового призначення без додаткового погодження з донором.

Набувачі гуманітарної допомоги - юридичні особи мають право здійснювати передачу одержаної від отримувача гуманітарної допомоги іншим набувачам за погодженням з отримувачем такої допомоги, наданим у порядку, встановленому КМУ, з дотриманням її цільового призначення (ст. 3 Закону про гуманітарну допомогу).

Отже, БО може надати гуманітарну допомогу комунальному підприємству. Проте, необхідно визначити її статус щодо цієї гуманітарної допомоги. Якщо відповідно до умов надання гуманітарної допомоги донор ідентифікував отримувача і набувача в одній особі - БО, або виділив перелік набувачів, то передачу необхідно узгодити з ним. Інакше виникне визнання нецільового використання гуманітарної допомоги, одним із наслідків якого є втрата статусу неприбуткової організації.

Зауважимо, що Законом про гуманітарну допомогу передбачено її надання в натуральній формі.

Тепер з’ясуємо, чи є обмеження щодо отримання комунальним підприємством необоротного активу на безоплатній основі, у вигляді гуманітарної допомоги.

Відповідно до ч. 1 ст. 52 Закону про запобігання корупції державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошові кошти або інше майно, нематеріальні активи, майнові переваги, пільги чи послуги, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.

Але це не категорична заборона. Відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону про місцеве самоврядуванняпідставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Законом про гуманітарну допомогу визначено, що отримувачами і набувачами гуманітарної допомоги може бути неприбуткові державні та комунальні підприємства.

Враховуючи зазначене вище, комунальне підприємство може бути як отримувачем, так і набувачем гуманітарної допомоги, в тому числі основних засобів. Та для цього необхідно врегулювати всі питання з донором гуманітарної допомоги.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп. 133.4.2 ПКУ). Тому у загальному випадку передання снігозбиральних машин на користь комунального підприємства повинно відповідати меті, цілям, завданням та напрямам діяльності, визначених установчими документами БО.

Проте, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог пп. 133.4 ПКУ передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, СЗРУ, МВС, УДО, Держспецзв’язку, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (пп. 63 підрозд. 4 розд. XX ПКУ).

Враховуючи зазначене, БО без ризиків втрати статусу неприбутковості може надати гуманітарну допомогу комунальному підприємству, якщо:

комунальне підприємство потребує її;
гуманітарна допомога буде використатися за призначенням;
донором не визначено обмежень щодо набувачів гуманітарної допомоги
установчими документами неприбуткової організації передбачений такий напрямок діяльності або комунальне підприємство є в переліку структур, наведених в пп. 63 підрозд. 4 розд. XX ПКУ.

В іншому випадку є ризик втрати статусу неприбутковості.

Документальне оформлення, відображення в обліку та звітності гуманітарної допомоги див. тут.

***

Також читайте: