Оформлення та оподаткування передачі ТМЦ військовослужбовцю

Чи має право юридична особа придбати ТМЦ для військового підрозділу, але передати не самій військовій частині, а конкретному військовому (не хочуть нічого приймати на військову частину)? Якщо можна, то як все оформити?

Згідно з абз. 2 пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ та абз. 1 пп. «а» пп. 170.7.8 ПКУ не підлягає оподаткуванню сума (вартість) благодійної допомоги виплачена, зокрема благодійниками на користь учасників бойових дій – військовослужбовців ЗСУ для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, тощо за переліком, визначених Постановою КМУ №112.

Благодійником, своєю чергою, є дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності (ст. 1 Закону про благодійну діяльність).

Благодійна діяльність - добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (набувача благодійної допомоги (в т.ч. фізичною особою)).

Отже, виходячи з норми розуміємо, що якщо підприємством закуплені ТМЦ (які не включені до Переліку № 112) будуть передані військовослужбовцю ЗСУ, то від останнього має бути заява з проханням надати такі ТМЦ та наказ про їх закупівлю та передачу. І вартість переданих військовослужбовцю ТМЦ підлягатиме оподаткуванню ПДФО як додаткове благо та ВЗ як дохід, отриманий у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів, визначеної за правилами звичайної ціни (пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ).

При цьому пп. 165.1.39 ПКУ виводить зі складу оподаткованих ПДФО доходів фізичної особи негрошові подарунки, вартість яких не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року. У 2024 році ця межа встановлена в розмірі 1775,00 грн у розрахунку на місяць. Водночас, для цілей оподаткування вартість негрошового подарунка слід визначати за звичайними цінами (пп. 164.5 ПКУ).

Тож, якщо військовому (фізособі) безоплатно передають товар, то його вартість може перевищити цю межу. Тому із суми перевищення неоподаткованої межі, збільшеної на «натуральний» коефіцієнт (1,219512), слід утримати ПДФО як з додаткового блага (пп. 164.5, пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ).

Крім того, дохід, отриманий платником ПДФО у вигляді додаткового блага, є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5% без збільшення на натуральний коефіцієнт.

Податковим агентом у разі безоплатної передачі товарів фізосіб є підприємство. Отже, підприємство має утримувати ПДФО та ВЗ з вартості переданого товару.

Таку безоплатну передачу товару підприємство має відобразити у додатку 4ДФ єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ, де неоподатковувану його частину вказують з ознакою доходу «160», а оподатковувану – за ознакою доходу «126».

Інших податків та зборів підприємство з безоплатної передачі ТМЦ військовий не сплачує та не подає декларацію про майновий стан і доходи, оскільки товар отримано безкоштовно від підприємства (податкового агента) (пп. 179.2 ПКУ).

Якщо ж все таки виявиться, що ТМЦ, що передаються, підпадають під Перелік №112, то їх вартість відображатиметься у додатку 4ДФ єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ у графах 3а та 3 за ознакою доходу «187» без оподаткування.