Щодо ситуації у енергетичному секторі України
Українська Рада Бізнесу, до складу якої входить 116 бізнес асоціацій всіх галузей економіки, звертається з таким:
Внаслідок масованих атак та постійних обстрілів з боку рф по енергетичній інфраструктурі склалась катастрофічна ситуація з енергетичною безпекою. В енергосистемі станом на травень 2024 року втрати генеруючих потужностей склали понад 8 ГВт (понад 40%), більша частка з яких – за об’єктами маневрової генерації (ТЕС і ГЕС).
Це завдає значних втрат українським підприємцям та громадянам, особливо виробничому сектору, вплив відключень на економіку України є вкрай негативним.
У зв’язку із цим гостро постає питання оперативних заходів з балансування енергосистеми. Крім цього, в умовах військової агресії рф, що триває, магістральні та розподільчі мережі знаходяться під загрозами чергових обстрілів і системних пошкоджень. З кожним таким обстрілом погіршуються характеристики щодо надійності, гнучкості та інші важливі показники роботи енергосистеми, що загрожує розбалансуванням. Тримати баланс в такій системі стає дедалі складніше. І будь-яка позаштатна ситуація може обернутися блекаутом.
Все це означає, що централізована модель енергосистеми себе вичерпала, оскільки насамперед залишається зручною ціллю для системних уражень з боку ворога з усіма наслідками. Існуюча енергосистема потребує трансформації – із розвитком децентралізованих систем, до складу яких входять об’єкти розподіленої генерації малої потужності (до 20 МВт кожний).
Враховуючи стохастичний характер генерації з ВДЕ та існуючий дефіцит маневрових потужностей в енергосистемі, подальший розвиток сектору ВДЕ-електроенергетики потребує рішень із забезпечення достатніх балансуючих потужностей.
Критично важливим на цей час є реалізувати комплекс заходів для забезпечення стійкості енергетичної системи України, зокрема:
- Якнайшвидше забезпечити надспрощені правила підключення будь-якої генерації як бізнесу, так і громадянам, передбачити спрощений порядок приєднання до газових та електричних мереж, адаптований під умови післявоєнного періоду, врегулювавши це питання на рівні підзаконних актів НКРЕКП. Розвиток розподіленої генерації (генеруючі одиниці до 20 МВт) має також стати пріоритетним, оскільки відповідає завданню трансформації. Переглянути та спростити ліцензійні умови та видачі ліцензії для зберігання пального для власного споживання.
- Якнайшвидше, але не довше як за один місяць – встановити 0% ставки мита і ПДВ на ввезення, виготовлення та продаж всього енергетичного обладнання на час воєнного стану, а також мінімізувати всі митні процедури. Такі ставки пропонуємо встановити як для генеруючого обладнання (генератори, сонячні панелі, вітряки тощо), так і на пристрої для зберігання та перетворення енергії (зарядні станції, павербанки, літієві елементи, інвертори та інше).
- Невідкладно забезпечити інтенсивний та збалансований розвиток ВДЕ – на рівні підзаконних актів, які регулюють ринок електричної енергії – передбачити приєднання об’єктів стохастичної генерації, серед яких сонячні та вітрові станції, які приєднуються з метою подальшого продажу виробленої енергії в ринок, з вимогою забезпечити мінімальний технічно обґрунтований рівень балансуючих потужностей для власної генерації таких об’єктів. Спростити процедуру виділення земель для цільового призначення – побудови сонячних та вітрових станцій.
- Розширити кредитні програми для придбання енергетичного обладнання громадянами та бізнесом, залучити фінансовий ресурс ЄС та США для здешевлення кредитів.
- Для розвитку сектору зберігання енергії та біоенергетичних обʼєктів генерації (ТЕЦ, ТЕС, біогазові комплекси) – терміново прибрати бюрократичні перепони та впровадити заходи, які розблокують українські та іноземні інвестиції у цей сектор.
- Стимулювати розвиток мікромереж та місцевих енергетичних спільнот – розширити критерії класифікації систем для набуття ознак малої системи розподілу та внести відповідні зміни до Закону України “Про ринок електричної енергії”, зокрема статті 49. Передбачити спрощені умови для регулювання малих систем розподілу за диференційним підходом – залежно від відповідності різним критеріям, визначеним законом.
- Невідкладно прибрати будь-які заборони для громад інвестувати в енергетичні генеруючі та балансуючі потужності, стимулювати громади до енергетичної незалежності, за прикладом міст Хмельницького та Житомиру.
- Протягом кількох місяців забезпечити державне фінансування субсидій для страхування від воєнних ризиків для інвесторів та власників, які встановлюють об’єкти генерації, зокрема розподіленої генерації малої потужності.
- Посилити роботу щодо розширення торгівлі між Україною та регіоном континентальної Європи електроенергією згідно з вимогами ENTSO-E та природним газом відповідно до вимог ENTSO-G. Для цього продовжити заходи із поступового збільшення пропускної спроможності інтерконекторів.
- Відновити реформу корпоратизації державних компаній в енергетичній сфері, сприяти розвитку проєктів нафтогазовидобутку та критичних мінералів, переглянувши існуючі умови для участі в аукціонах та внести зміни до законодавства, з метою підвищення інтересу з боку як українських, так і міжнародних інвесторів. Максимально спростити державно-приватне партнерство у питаннях енергозабезпечення
- Невідкладно забезпечити 100% кінцевих споживачів обліком усіх видів енергії, насамперед на виконання Закону України “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання”, всі будинки і будівлі, приєднані до мереж централізованого опалення, мають бути облаштовані індивідуальними тепловими пунктами;
Український бізнес закликає представників влади обговорити питання енергетичної безпеки за участі представників КМУ, ВРУ, ОП, аналітичних центрів, провідних бізнес асоціацій, створити робочу групу для екстреного реагування на проблеми що виникли та якнайшвидше реалізувати заходи, зазначені у зверненні.