Чи зобов’язана благодійна організація проводити обов’язковий аудит фінзвітності?
Чи зобов’язана неприбуткова благодійна організація проводити обов’язковий аудит фінансової звітності та оприлюднювати річну ФЗ та річну консолідовану ФЗ разом з аудиторським висновком?
Підприємства, які зобов’язані проходити обов’язковий аудит та оприлюднювати річну ФЗ та річну консолідовану ФЗ разом з аудиторським висновком, визначені у ст. 14 Закону про бухоблік. Наш довідник з цього питання див. тут.
По-перше, це підприємства, що становлять суспільний інтерес (крім великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів), публічні акціонерні товариства, суб’єкти природних монополій на загальнодержавному ринку та суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях – не пізніше ніж до 30 квітня року, що настає за звітним періодом (абз.1 ч.3 ст.14 Закону про бухоблік). Публічне акціонерне товариство - акціонерне товариство, щодо акцій якого здійснено публічну пропозицію та/або акції якого допущені до торгів на організованому ринку капіталу (п. 26 ч. 1 ст. 2 Закону про АТ). Суб'єкт природної монополії - суб'єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії. Зведений перелік суб'єктів природних монополій див. тут.
Як бачимо з цього, благодійна організація не може належати до таких підприємств.
По-друге, це великі підприємства, які не є емітентами цінних паперів, середні підприємства, інші фінансові установи та недержавні пенсійні фонди, що належать до мікропідприємств та малих підприємств, малі підприємства, що є суб’єктами господарювання державного сектору економіки – не пізніше ніж до 1 червня року, що настає за звітним періодом (абз. 2-4 ст.14 Закону про бухоблік). Класифікацію підприємств див. тут.
Благодійна організація може належати до великих або середніх підприємств, зокрема, за балансовою вартістю активів та середньою кількістю працівників.
По-третє, державні і комунальні унітарні підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі чи територіальній громаді, а також господарські товариства, 50% і більше акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави чи територіальної громади в яких становить 100% (п. 8 ст. 73, п. 8 ст. 78, п. 3 ст.90 ГКУ). Благодійна організація не належить до таких підприємств.
По-четверте, материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств (крім суб’єктів інвестиційної діяльності, які не складають консолідовану фінансову звітність відповідно до міжнародних стандартів) та материнські підприємства, які одночасно є дочірніми підприємствами та відповідно до вимог НП(С)БО та МСФЗ не подають консолідовану фінансову звітність – не пізніше ніж до 1 червня року, що настає за звітним періодом (абз. 6-7 ст. 14 Закону про бухоблік). Теоретично благодійна організація може належати до цієї групи.
Як бачимо, щодо благодійної організації може виконуватись друга або четверта умови для обов’язкового щорічного аудиту. Якщо так, то вона зобов’язана проходити обов’язковий аудит та оприлюднювати річну ФЗ та річну консолідовану ФЗ разом з аудиторським висновком не пізніше ніж до 1 червня року, що настає за звітним періодом.
А якщо неприбуткова організація не підпадає під жодну із зазначених умов, і при цьому її установчими документами не передбачено проведення обов’язкового аудиту фінансової звітності, то такої необхідності немає.