Без закону про Єдину інформаційну систему соціальної сфери соціальна підтримка ефективно не працюватиме. Про це сказала міністерка соціальної політики Оксана Жолнович.
У Мінсоцполітики із залученням міжнародної експертизи розробили проєкт закону про Єдину інформаційну систему соціальної сфери. Документ погоджено з іншими міністерствами і скеровано до Кабінету Міністрів України для розгляду та подання до Верховної Ради.
Система охоплює десятки реєстрів та баз даних соціальної сфери, а також передбачає інформаційні обміни з іншими державними реєстрами, через що дані підтягуватимуться автоматично. Це дасть можливість людині або сім’ї, яка потребує соціальної підтримки, звернутися за нею в будь-якій точці України онлайн або особисто, не збирати різні довідки для установ, а її запит буде опрацьовано максимально швидко.
«Старі системи, якими користується соціальна сфера у своїй роботі, тягнуть за собою паперові і неефективні громіздкі процеси, які змушують людей збирати багато інформації про себе, щоб звернутись в ту чи іншу інституцію соціальної сфери, та подовжують у часі отримання людиною допомоги від держави. Також розрізнені реєстри не дають нам можливості централізовано відслідковувати усі процеси від звернення людини до прийняття рішення про соціальну підтримку. Наприклад, наразі немає можливості контролювати, чи вчасно розглянуто звернення, чи не дублюється виплата у різних районах одній і тій самій людині тощо.
Прийняття закону про Єдину інформаційну систему соціальної сфери дозволить оптимізувати та пришвидшити процедуру замовлення та отримання соціальної підтримки, зробить усі процеси прозорими, швидкими та ефективними для користувачів та дозволить уникнути помилок при наданні підтримки. Важливо, що це не лише ефективний інструмент для надання послуг громадянам, але й стратегічний крок у напрямку цифровізації та впровадження європейських стандартів надання соціальної підтримки», – сказала Оксана Жолнович, міністерка соціальної політики України.
За її словами, старі рішення створювали ризики для конфіденційності та безпеки даних через те, що фахівці користувалися застарілими ресурсами. Наприклад, були випадки, коли окупанти на тимчасово окупованих територіях отримували доступ до персональних даних українських громадян. ЄІССС унеможливила витік інформації, адже дані зберігаються централізовано та у хмарному сховищі, і система дозволяє обмежувати доступи та керувати ними.
Крім того, режим «без паперів» дозволить уникнути корупційних ризиків та зловживань на місцях. Наприклад, недоліки старої системи дозволили чиновниці в одній з областей видавати фіктивні довідки про народження дітей задля отримання виплат. Ця корупційна схема завдала державі збитку на мільйон гривень.
«Цифрове майбутнє соціальної сфери вже тут. Ми розбудовуємо цю систему, яка поєднує в собі функціонал тих розрізнених старих систем, частина яких працювала з 90-х. Ми не оцифровуємо хаос, а проводимо реінжиніринг та переосмислюємо процеси і підходи, щоб розбудовувати ефективну, сучасну і людиноцентричну екосистему. Єдиний соціальний реєстр став основою, або, можна сказати, серцем системи. Впровадження єдиного реєстру дозволило вперше реалізувати комплексний погляд на підтримку конкретної людини або родини, на відміну від застарілого підходу, коли окремо розглядалися звернення щодо соціальних послуг і допомог, пільг, субсидій чи посвідчень», – пояснив Костянтин Кошеленко.
Зараз ЄІССС користуються в усіх регіонах і кількість її користувачів уже перетнула позначку 15 тисяч працівників соціальної сфери. Завдяки системі були реалізовані виплати ВПО, звернення за затребуваними соціальними допомогами на порталі «Дія». Там доступний комплекс послуг для усиновлювачів – первинна консультація та реєстрація кандидатів. Крім того, вперше оцифровано Реєстр надавачів соціальних послуг, який став доступний у вигляді дашборду карти України.
Електронний кейс-менеджмент – серед нових підсистем ЄІССС, що покликана спростити доступ до соціальних послуг. Так, людині або сім’ї необов’язково звертатися напряму до органу соціального захисту населення, аже відповідну заяву також можна буде подати онлайн. Після бета-тестування функціоналу , яке охоплює 4 пілотні регіони, планується запуск по всій Україні.
Завдяки міжнародним партнерам, таких як Всесвітня продовольча програма ООН (WFP), Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), БФ «Східна Європа», Програми EGAP, Проєкт TAPAS, маємо можливість розвивати систему без витрат з державного бюджету.
«Всесвітня продовольча програма ООН допомагає людям в Україні з лютого 2022 року, надаючи продуктову та грошову допомогу тим, хто її потребує. І ця допомога надається людям прямо зараз. Єдина інформаційна система соціальної сфери надає можливість Уряду ефективно та результативно надавати різні види допомоги людям не тільки зараз, але й у майбутньому. Ми підтримуємо Міністерство соціальної політики України у прагненні розвивати ЄІССС, яка надає можливості для ухвалення рішень щодо соціальної допомоги та підтримки людей якнайшвидше», – сказав Девід Томас, керівник програмного відділу Всесвітньої продовольчої програми ООН.