Кабінет Міністрів України запровадив Матрицю реформ – новий аналітичний інструмент для ефективного прийняття рішень та управління процесом впровадження реформ.
«Матриця — це величезний план змін, який систематизує реформи та включає офіційно затверджені рекомендації та умови за програмами макрофінансової підтримки, а саме: документи Єврокомісії, структурні маяки МВФ, План України за програмою Ukraine Facility, умови Світового банку», — відзначив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль.
За словами Глави Уряду, макроекономічні політики, інституційні зміни та структурні реформи – це пріоритети, закладені в Матрицю реформ.
Матриця Реформ є аналітичним інструментом для ефективного впровадження і моніторингу виконання всіх запланованих заходів. Вона налічує понад 200 реформ (більш ніж 400 індикаторів) та містить експертну оцінку впливу реформ на економічне зростання та відновлення, проведену КШЕ та ЦЕС за консультаціями Центру зростання Гарвардського університету та сприяння Світового банку.
«У Матриці систематизовано умови й рекомендації міжнародних партнерів України. Лише у 2024 році ми маємо виконати 410 індикаторів, які представлені в офіційних документах. Матриця допоможе пріоритезувати та визначити послідовність у здійсненні реформаційних заходів. Для забезпечення потреб держави наразі основна увага має бути зосереджена на кроках, які забезпечать максимальний ефект щодо посилення макропоказників та відновлення економіки без значних фіскальних витрат. Внутрішні трансформації мають відбуватися системно та послідовно, і водночас підтримуватися покращенням зовнішніх умов за сприяння партнерів», – пояснила Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки України Юлія Свириденко.
Для Уряду важлива максимальна відкритість і публічність процесу виконання узгоджених із партнерами заходів. Саме тому запущено та презентовано сайт Матриці реформ, де кожен може ознайомитися зі змістом, термінами та графіком виконання умов у різних сферах. А можливість застосування фільтрів до конкретного виконавця, індикатора та його рівня економічного впливу дозволяють провести ґрунтовний аналіз виконання Україною спільно визначених з партнерами заходів.
«Такий величезний обсяг роботи потребує систематизації, контролю і моніторингу виконання. Саме з цією метою ми запускаємо аналітичний портал – сайт Матриці реформ, який дозволяє кожному користувачу проаналізувати стан виконання тих, чи інших заходів”, – розповів Міністр фінансів України Сергій Марченко.
Своєю чергою Перший заступник міністра фінансів Денис Улютін наголосив: “Економічне відновлення та зростання, забезпечення високих оборонних потреб та приведення законодавства у відповідність до стандартів ЄС – є базою всіх реформ, які втілює в життя Уряд України. Матриця реформ і запущений сайт дозволяють зручно проаналізувати та візуалізувати такі заходи за допомогою дашборду (інструменту BI). Наприклад, у часі – які реформи потрібно виконати в конкретному кварталі, за виконавцями, за типами документів – закон, рішення КМУ, накази тощо. Є готові шаблони або кожен користувач може створювати свої параметри для групування та відображення інформації”.
Міністерство фінансів України є відповідальним за моніторинг виконання Матриці реформ, а також зобов’язаннями за програмами фінансової підтримки й перед міжнародними партнерами. А інші міністерства та центральні органи виконавчої влади, які відповідають за здійснення заходів, передбачених зобов’язаннями, матимуть регулярно надавати актуальну інформацію про результати здійснення заходів.
Водночас слід зазначити, аналіз показав, що реалізація заходів, передбачених Матрицею реформ, не буде достатньою для забезпечення критичних потреб держави, пов’язаних з обороною, енергетичною стійкістю, критично важливими капітальними інвестиціями, передачею технологій та доступом до ринків.
Було визначено, що для максимізації ефекту реформ Україні спільно з міжнародними партнерами треба зосередити зусилля на трьох напрямах:
1. Усунути макроекономічні ризики завдяки партнерам в межах Багатосторонньої координаційної платформи донорів та забезпечити довгострокове (до 2027 року) зовнішнє фінансування та негрошову підтримку.
2. Сприяти швидшому відновленню шляхом усунення основних перешкод для розвитку. Потрібно забезпечити протиповітряну оборону, енергетичну стійкість, стабільний та передбачуваний доступ до зовнішніх ринків, подолати дефіцит робочої сили та відновити логістику (SEAL+).
3. Посилити потенційне зростання – необхідно доповнити реформи визначеними за часом і обсягами інвестиціями та домовленостями щодо передачі технологій від партнерів, які сприятимуть підвищенню продуктивності та зростанню капіталу.