В умовах широкомасштабного вторгнення рф на територію України є гостра необхідність створення новітнього прозорого законодавства в соціальній сфері, яке б містило акцент на створенні інфраструктури можливостей для кожного громадянина стати економічно незалежним, адресного соціального захисту тих, хто потрапив у складні життєві обставини.
На цьому наголосила голова Комітету ВР з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, народна депутатка від фракції «Слуга Народу» Галина Третьякова під час засідання круглого столу щодо виконання рішень ЄСПЛ у групі справ «Жовнер/Юрій Миколайович Іванов/Бурміч та інші проти України».
Галина Третьякова акцентувала на питанні щодо виконання державою мінімальних стандартів, визначених Конституцією України, що зазначені зокрема в статтях 48, 49.
З одного боку, за її словами, Конституція гарантує людині достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло. Водночас Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» передбачає набагато більше ніж мінімальні гарантії, визначені Конституцією.
Парламентарка висловила застереження щодо тлумачення Конституційним Судом України поняття статті 22 Конституції України «звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод», яке може загрожувати національній безпеці.
«Тиск на видаткову частину державного бюджету, який здійснюють рішення КСУ без змін до державного бюджету відповідного року, вимагає/змушує розглядати сценарії збільшення розмірів податків та/або здійснювати перегляд державного бюджету в частині перерозподілу коштів з воєнної кампанії на соціальне забезпечення та на виконання рішень КСУ, національних та міжнародних судів. Наразі обсяги такої заборгованості сягають розмірів, коли кожна 6-10 гривня виплат у соціальній сфері йде на погашення саме рішень судів. У жодному із 43 ухвалених рішень КСУ, які стосуються розмірів соціальних виплат не згадується стаття 95 Конституція України», – констатувала очільниця комітету.
Як зауважила Галина Третьякова, такі рішення КСУ не відповідають принципу збалансованості, згідно з яким повноваження на здійснення витрат бюджету повинні відповідати обсягу надходжень до бюджету на відповідний бюджетний період та принципу обґрунтованості, а також перешкоджають здатності компетентних органів реформувати систему соціального забезпечення або вносити зміни до законодавства, що своєю чергою загрожує існуванню України як держави.
«Такі рішення відкидають Україну у соціалістичне минуле, відриваючи нас від європейського майбутнього», – вважає парламентарка.
Вона нагадала, що соціальні видатки в Україні у 2023–2024 роках здійснюються за 48-місячною розширеною Програмою в межах Механізму розширеного фінансування (Extended Fund Facility – EFF) для України як частини загального пакета підтримки МВФ, спрямованою на збереження фіскальної, зовнішньої, цінової та фінансової стабільності, а також на підтримку економічного відновлення для сприяння довгостроковому зростанню в контексті післявоєнної відбудови та шляху України до вступу в ЄС.
Однією з умов країн-донорів є забезпечення раціонального, цільового використання коштів, зокрема, шляхом здійснення адресного підходу призначення допомоги для осіб, які потрапили у складні життєві обставини.
«Ми маємо комплекс проблем. Ми маємо можливість під час війни змінити соціальну парадигму», – сказала народна депутатка.
Галина Третьякова вважає, що перезавантажити соціальну модель можна з прийняттям Соціального Кодексу України, створеного відповідно до положень Європейської соціальної хартії (проєкт Кодексу напрацьовується за сприяння Офісу Ради Європи в Україні). Офіс Ради Європи в України підтримує необхідність зміни філософії суспільних відносин у сфері соціальної політики України – переходу від механізму соціальних виплат до розвитку системи соціальних послуг, які допоможуть людям отримати економічну незалежність.
«Це зміна суспільного договору. Треба разом це зробити», – резюмувала народна депутатка.