У яких випадках справи про адміністративні правопорушення розглядаються у судах, якщо протоколи про адміністративні правопорушення складені посадовими особами органів ДПС?
Відповідно до п.п. 20.1.41 ПКУ контролюючі органи, визначені п.п. 41.1.1 ПКУ, мають право складати стосовно платників податків – фізичних осіб та посадових осіб платників податків – юридичних осіб протоколи про адміністративні правопорушення та виносити постанови у справах про адміністративні правопорушення у порядку, встановленому законом.
Контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) – щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених п.п. 41.1.2 ПКУ), законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи (п.п. 41.1.1 ПКУ).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-Х (далі – КУпАП) у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними, зокрема, в ст. 221 «Районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (судді)» КУпАП, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику та його територіальних органів:
► за порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності (ст. 512 КУпАП);
► за порушення порядку проведення розрахунків (ст. 1551 КУпАП);
► за порушення порядку торгівлі пальним (частини 1 і 3 ст. 1611 КУпАП);
► за порушення порядку здійснення валютних операцій (ст. 1621 КУпАП);
► за порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків (ст. 1631 КУпАП);
► за неподання або несвоєчасне подання платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) (ст. 1632 КУпАП);
► за невиконання законних вимог посадових осіб податкових органів (ст. 1633 КУпАП);
► за порушення порядку утримання та перерахування податку на доходи фізичних осіб і подання відомостей про виплачені доходи (ст. 1634 КУпАП);
► за порушення умов видачі векселів (ст. 16312 КУпАП);
► за порушення порядку проведення готівкових розрахунків та розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги) (ст. 16315 КУпАП);
► за порушення порядку справляння та сплати туристичного збору (частини друга і третя ст. 16317 КУпАП);
► за порушення порядку провадження господарської діяльності (ст. 164 КУпАП);
► за зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного податку встановленого зразка (ст. 1645 КУпАП);
► за зайняття забороненими видами господарської діяльності (ст. 16416 КУпАП);
► за незаконні дії у разі банкрутства (ст. 16616 КУпАП);
► за фіктивне банкрутство (ст. 16617 КУпАП);
► за виготовлення, придбання, зберігання або реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв або тютюнових виробів (ст. 1772 КУпАП).
Статтею 221 КУпАП, встановлено, що судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені, зокрема, ст.ст. 512; 1551; 1611; 1621; 1631 – 1634; 16312; частинами другою і третьою ст. 16317; 164; 1645; 16416; 16616; 16617; 1772 КУпАП.
Статтею 2342 КУпАП визначено, що податкові органи розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані, зокрема, з порушенням порядку проведення готівкових розрахунків та розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги) (ст. 16315 КУпАП).