Оплата обладнання нерезидентом за трьохстороннім договором: облік та оподаткування

Міжнародний фонд надає грант/безповоротну фінансову допомогу Військовій адміністрації на закупівлю брикетувальника. В межах трьохстороннього договору Міжнародний фонд (надавач допомоги) за делегуванням Військової адміністрації перераховує оплату за брикетувальник постачальнику - резиденту, фінансування здійснюється в євро. Хто в даному випадку визнає дохід за даною операцією? Чи порушує постачальник-резидент вимоги НБУ щодо розрахунків на території України в національній валюті?

Бухгалтерський облік

Спочатку розберемося з суттю господарської операції.

Постачальник за трьохстороннім договором продає брикетувальник Військовій адміністрації. У покупця виникає заборгованість перед постачальником.

За умовами трьохстороннього договору оплату проводить Міжнародний фонд.

Для Військової адміністрації отримане обладнання є безоплатно отриманим основним засобом.

Оплата за товар надходитиме в іноземній валюті. Відображення в обліку проводимо відповідно до положень НП(С)БО 21.

Операції в іноземній валюті під час первісного визнання відображають у валюті звітності шляхом перерахунку суми в іноземній валюті із застосуванням валютного курсу на початок дня, дати здійснення операції (дати визнання активів, зобов’язань, власного капіталу, доходів і витрат) (п. 5 НП(С)БО 21).

У разі отримання попередньої оплати (авансу) її відображають у балансі за офіційним курсом НБУ на дату отримання. Така заборгованість є немонетарною, тому курсові різниці на неї не нараховують.

При включенні до складу доходу звітного періоду суму авансу (попередньої оплати) перераховують у валюту звітності із застосуванням валютного курсу на початок дня дати одержання авансу (п. 6 НП(С)БО 21).

Тобто дохід визнають за валютним курсом на дату отримання авансу.

А якщо перша подія — відвантаження товару, то за курсом НБУ на дату визнання доходу від проданих нерезиденту товарів. Заборгованість в даному випадку є монетарною, тому на дату балансу і на дату здійснення господарської операції визначають курсові різниці:

  • дохід на субрахунку 714 «Дохід від операційної курсової різниці»;
  • витрати на субрахунку 945 «Втрати від операційної курсової різниці».

Облік у отримувача

  • Дт 152 Кт 424 – безоплатно отримано обладнання;
  • Дт 152 Кт 20,63,68 – додаткові витрати за наявності;
  • Дт 104 Кт 152 – введено в експлуатацію обладнання;
  • Дт 91,92 Кт 131 – амортизація;
  • Дт 424 Кт 745 – визнано дохід в частині нарахованої амортизації.

В обліку постачальника

Оплата

  • Дт 312 Кт 681 – отримано авансову оплату за обладнання від Міжнародного фонду;
  • Дт 643 Кт 641 – нараховано ПЗ, ПН складено на отримувача товару.

Реалізація обладнання

  • Дт 361 Кт 702 – реалізовано обладнання Військовій адміністрації, видаткову складено безпосереднього на отримувача;
  • Дт 702 Кт 643 – податкове зобов’язання;
  • Дт 681 Кт 361 - взаємозалік заборгованостей при відвантаженні обладнання.

У Міжнародного фонду дана оплата буде списана на витрати.

Тут ми описали ситуацію при авансовій оплаті, а щодо оформлення оплати після поставки читайте тут.

Оподаткування

ПДВ

Постачальник

ПЗ з ПДВ нараховують у загальному порядку, за правилом першої події (пп. 187.1 ПКУ) — за датою, яка настала раніше: датою отримання оплати чи датою відвантаження товарів. На таку дату складають і ПН.

Незалежно від того, що згідно з умовами договору виконання обов’язку щодо оплати за товари/послуги покладено на іншу особу, податкова накладна складається на покупця (отримувача) товарів/послуг (ЗІР).

Отримувач (Військова адміністрація)

Податківці звертають увагу на те, що отримувач не оплачував безпосередньо товар і не має права на ПК. Тому має нарахувати ПЗ на суму отриманого кредиту відповідно до пп.198.5 ПКУ. І дані ПЗ будуть віднесені до первісної вартості обладнання. На нашу думку така позиція не є правомірною, адже по суті оплату проведено за отримувача і він має право на ПК. Якщо військова адміністрація не є платником ПДВ, у неї не буде цих наслідків.

Податок на прибуток

Для постачальника операція є звичайною поставкою і оподатковується в загальному порядку. Для отримувача – Військової адміністрації дохід визнається в частині визнаної амортизації.

Валютні розрахунки

Відповідно до ст. 5. Закону №2473 визначено перелік операцій на території України, які можуть проводитися в валюті іншій ніж гривня. Серед яких операції наведеної в ситуації окремо не виділено. Роз’яснень щодо врахування розрахунків за трьохстороннім договором з нерезидентом наразі немає.

Органами валютного нагляду відповідно до Закону №2473 є НБУ та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Тому щодо цього питання доцільно звернутися до обслуговуючого банку, або за необхідності до НБУ.