Днями стало відомо, що на найближче засідання ВРУ до порядку денного буде включено законопроєкт № 5420 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» для прийняття в цілому.
Тож Європейська Бізнес Асоціація звертається до народних депутатів з наполегливим проханням відправити документ на доопрацюння.
Зокрема, найбільш гарячими для бізнесу є кілька наступних аспектів. Так, поріг відповідальності за митні правопорушення – 147 тис. несплачених платежів – необґрунтовано низький. Для порівняння, відповідальність за ухилення від сплати податків настає за умови несплати близько 3 млн грн. А проєкт закону передбачає надто широкий діапазон у виборі покарання (відносно невеликий штраф 17 тис. грн або позбавлення волі на тривалий термін до 11 років. Це несе за собою множинні корупційні ризики.
Поряд з тим, важливо підкреслити, що законопроєкт потребує суттєвого доопрацювання у частині встановлення чіткого переліку суб’єктів кримінальної відповідальності за ці правопорушення, тобто залишається не зрозумілим, хто може бути притягнений до кримінальної відповідальності за такі злочини – керівник підприємства, декларант, митний брокер, перевізник тощо.
Поряд з тим, важливо підкреслити, що для підакцизних товарів проєкт закону потребує суттєвого доопрацювання у частині уточнення переліку предметів товарної контрабанди, а саме окремих підакцизних товарів, передбачення кваліфікуючих ознак та адекватних обґрунтованих санкцій за вчинення злочину.
Крім того, представники бізнесу спостерігають порушення прав суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності (при визначенні митними органами митної вартості товарів, коду товарів, складення протоколів, які в судовому порядку скасовуються) і відсутність дієвих механізмів відшкодування завданої шкоди та відповідальності посадових осіб органів владних повноважень. Тож вкрай важливо визначити один, але ефективний орган, який би контролював дане питання, аби не створювати ще один інструмент тиску на прозорий бізнес. Зокрема, на переконання бізнесу, таким органом доцільно б було визначити БЕБ, однак виключно після перезавантаження даної структури.
В протилежному випадку, прийняття змін до законодавства в такому вигляді може призвести до ще більшого тиску саме на прозорий бізнесу. Водночас, для розуміння балансу відповідальності, як з боку громадян, так і з боку посадових осіб державних органів, зміни до законодавства мають вноситися разом зі змінами відповідальності чиновників за прийняття незаконних рішень. У іншому випадку ми будемо спостерігати безвідповідальність і безкарність чиновників, і в той же час – неспівмірну відповідальність підприємців перед законом.
Спільнота вже неодноразово надсилала всі свої пропозиції до документу, готова ще раз ними поділитись та спільно доопрацювати законопроєкт, який, в тому числі, є надзвичайно важливим на шляху України до євроінтеграції.
Тож щиро сподіваємось голос бізнесу буде почуто! Бо дуже недоречно в нинішніх воєнних умовах добивати бізнес клімат ще й внутрішніми протистояннями!