Обов’язок суб’єктів господарювання забезпечити можливість розрахунків платіжними картками визначена Постановою КМУ від 29 липня 2022 р. № 894 “Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги).
Проте положення постанови № 894 не містять будь-яких параметрів для визначення мінімальної кількості пристроїв чи місць, де мають забезпечуватися вимоги Закону № 1591″Про платіжні послуги”, у частині здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги).
Ця ситуація вже використовується недобросовісними суб’єктами господарювання, у яких у торговому залі розміщено два і більше місць розрахунків як стимулювання покупців до здійснення розрахунків готівкою, шляхом обмеження кількості місць із можливістю здійснення розрахунків за допомогою електронних платіжних засобів.
Зазначене досягатиметься великими рітейлами шляхом забезпечення у своїх супермаркетах можливості здійснення безготівкових розрахунків за допомогою електронних платіжних засобів лише в одному чи двох місцях із продажем товарів рештою кас лише за готівку.
Такий підхід створює великі черги для покупців, які виявляють бажання розрахуватися за допомогою електронних платіжних засобів, зумовлює незручності для них і змушує розраховуватися готівкою, щоб пришвидшити процес купівлі товарів (послуг).
Із системного аналізу положень Закону № 1591 та постанови № 894 вбачається, що такий підхід є законним, проте не відповідає суті та меті, закладеній законодавцем в ідею популяризації безготівкових розрахунків в Україні.
Для вирішення цієї проблеми запропоновано обмежити дію норм постанови № 894 у сфері оптової торгівлі, а також встановити співвідношення мінімальної кількості місць проведення розрахунків, де торговці будуть зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), до загальної кількості місць розрахунків у господарській одиниці, у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв.
Відповідний проєкт Постанови Кабміну оприлюднено на сайті ДПС.
Документом пропонується встановити співвідношення мінімальної кількості місць проведення розрахунків, де торговці будуть зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), до загальної кількості місць розрахунків у господарській одиниці у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв.
Так, пропонується доповнити підпункт 4 пункту 1 постанови № 894 абзацом такого змісту:
У разі, якщо у господарській одиниці облаштовано два місця для здійснення розрахунків за товари (послуги), кількість місць, де торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв, має становити не менше ніж 50 % від загальної кількості місць проведення розрахунків у такій господарській одиниці.
Водночас, якщо кількість місць для здійснення розрахунків у господарській одиниці становить більше двох, кількість місць, де торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків, має становити не менше двох третіх від загальної кількості таких місць для здійснення розрахунків.
Крім того, проєктом буде визначено, що вимоги щодо встановлення POS-терміналів не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або ТОТ, перелік яких затверджено наказом Мінреінтеграції та протягом трьох місяців після припинення ведення бойових дій або тимчасової окупації цих територій.
Зауваження та пропозиції до проєкту постанови приймаються упродовж одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами:
Державна податкова служба України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, Департамент податкового аудиту, e-mail: [email protected];
Міністерство фінансів України, вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008, e-mail: [email protected];
Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, е-mail: [email protected].
Додаткові матеріали
- Проєкт постанови Кабінету міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 р. № 894» (.pdf, 96 Kb) (Завантажити)
- Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 р. № 894» (.pdf, 113 Kb) (Завантажити)
- Порівняльна таблиця до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 р. № 894» (.pdf, 98 Kb) (Завантажити)
- Аналіз регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 р. № 894» (.docx, 88 Kb) (Завантажити)