Оподаткування в разі незменшення орендарем суборендної плати у разі отримання пільги з оренди

Підприємство орендує землю комунальної власності, яку здає в суборенду, отримуючи суборендну плату, в т.ч. ПДВ, в розмірі не більше орендної плати. Проте згідно з пп. 69.14 підр. 10 розд. ХХ ПКУ отримало пільгу з орендної плати у 2022 році, подало уточнюючу декларацію з плати за землю, зменшивши нарахування орендної плати. Які податкові наслідки будуть у сторін, якщо суборендар сплачуватиме орендну плату у повному розмірі?

Відповідно до пп. 288.6 ПКУ, плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.

Тож якщо підприємство орендар скористається пільгою, не сплачуючи орендну плату, а суборендар сплачуватиме суборендну плату, ця норма ПКУ буде порушена.

Але ПКУ не встановив санкцій за порушення цієї норми.

Те саме читаємо у відповіді ДПС на питання в ЗІР (111.07): «Чи застосовуються штрафні санкції до орендаря земельної ділянки державної та комунальної власності за передачу ділянки в суборенду, якщо плата за суборенду є вищою за орендну плату?».

ДПС відповідає, що оскільки положеннями ПКУ не передбачено норм щодо застосування штрафних санкцій до орендаря земельної ділянки державної та комунальної власності за передачу ділянки в суборенду, якщо плата за суборенду є вищою за орендну плату, то на ДПС не покладено обов’язку щодо виконання функцій з контролю за розміром плати, визначеним договором суборенди землі, а також застосування та стягнення сум штрафних санкцій за перевищення такої плати розміру орендної плати.

Щоправда, з 01.01.2023 р. ця консультація переведена до нечинних, у зв’язку з набуттям чинності нової форми декларації з плати за землю (в редакції наказу Мінфіну від 18.02.2022 р. №83).

Тобто, припинення дії цієї консультації пов’язано не із зміної позиції ДПС, а внаслідок технічних причин. В тексті консультації згадується декларація з плати за землю. Наказ Мінфіну вніс зміни до форми декларації. А відтак формально має змінитися і текст консультації, в якому має бути згадка про цей наказ. В подібних ситуаціях ДПС припиняє дію попередніх консультацій, вносить до них зміни і розміщує по-новому із зміненим текстом. Проте тут одну консультацію припинили, а нову із зміненим текстом не розмістили.

Хоча викладення декларації з плати за землю в новій редакції, яка набула чинності з 01.01.2023 р., не впливає на суть самої консультації.

Факт є фактом: якихось податкових санкцій за порушення норми пп. 288.6 ПКУ не встановлено. І податкова служба не уповноважена контролювати розмір такої плати.

З наведеного також випливає, що якщо суборендар є платником податку на прибуток, суму нарахованої суборендної плати він в загальному порядку відображає у витратах, які в загальному порядку зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Податкових коригувань в цій ситуації ПКУ не встановлює.

Якщо на суму суборендної плати орендар нараховує ПДВ, складає ПН, реєструючи її в ЄРПН, то суборендар платник ПДВ має право в загальному порядку відобразити ПК.

Якщо отриману в суборенду ділянку суборендар використовує в операціях, що не є господарською діяльністю, він має нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Причому сам по собі факт нарахування суборендної плати в ситуації, коли орендар не сплачує орендну плату, чимпорушується норма пп. 288.6 ПКУ, не є підставою вважати, що отримана в суборенду ділянка використовується в операціях, що не є господарською діяльністю.

Ми навели власну думку з розглядуваного питання, яка базується на нормах ПКУ. Але точка зору податкової служби з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.