Чи потрібен чек ПРРО на повернення товарів/коштів, якщо продаж товару був без ПРРО?

ТОВ продало товар до моменту реєстрації ПРРО. Після реєстрації ПРРО покупець повертає товар, а ТОВ передає покупцеві готівку за товар. Чи потрібно таку операцію проводити через ПРРО?

Відповідно до ст. 3 Закону про РРО, суб’єкти господарювання при здійсненні розрахункових операцій в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані застосовувати РРО/ПРРО.

Відповідно до ст. 2 Закону про РРО, розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

З наведеного, на наш погляд, випливає, що операція видачі коштів за проданий товар відноситься до розрахункових операцій, а оскільки розрахункові операції мають проводитися через РРО/ПРРО, то і операція повернення коштів має проводитися через РРО/ПРРО.

Операцію з видачі коштів для цілей застосування РРО/ПРРО слід розглядати окремо від операції з продажу товару і отримання коштів. Закон про РРО не ставить в залежність необхідність застосування РРО/ПРРО при видачі коштів за умови, що продаж товару і отримання готівки здійснено із застосуванням РРО/ПРРО. Це незалежні операції одна від одної.

Але думка податкової служби з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.

Розглянемо окремі консультації ДПС в ЗІР на схожі питання.

Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (109.02): "Чи може СГ провести через РРО операцію повернення коштів за отриманий товар/послугу, якщо розрахунок здійснювався через інший класичний РРО?".

ДПС відповідає, що суб’єкт господарювання може провести через РРО операцію повернення коштів за отриманий товар (надану послугу), якщо розрахунок здійснювався через інший класичний РРО, лише за умови якщо таким суб’єктом господарювання буде забезпечено ідентифікацію попередньо створеного розрахункового документа та проведено реєстрацію від’ємного значення на суму повернення товару. В інших випадках така можливість відсутня.

Щоправда, достатнього обгрунтування для такої думки ДПС не наводить.

З такої відповіді непрямо випливає, що видача коштів через РРО проводиться тільки у разі, якщо і продаж товару здійснювався через РРО. Хоча, повторимося, ми не бачимо законних підстав для такого висновку.

Дивимося відповідь ДПС на інше питання в ЗІР (109.02): "Чи має право СГ повернути кошти готівкою за неотриманий товар (ненадану послугу), якщо оплата проводилася через РРО з використанням банківської платіжної картки (POS-терміналу)?".

ДПС відповідає, що ні, не має права.

На погляд ДПС, якщо оплата проводилася через РРО з використанням банківської платіжної картки (POS-терміналу), то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) здійснюється на розрахунковий рахунок покупця, відкритий у банку. Повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) здійснюється у тій формі оплати, у якій була здійснена розрахункова операція.

Якщо оплата за товар (послуги) здійснювалась у безготівковій формі через установу банку, то і повернення коштів за не отриманий товар (не надану послугу) здійснюється через установу банку. У такому випадку РРО не застосовується.

Ці висновки ДПС слід мати на увазі і за можливості дотримуватися, для уникнення можливих непорозумінь. Але заради справедливості скажемо, що для таких висновків ДПС, повторимося, не наводить достатнього нормативного обгрунтування.

Наприклад, з приводу такої ситуації читаємо зовсім інший висновок в Листі НБУ від 12.10.2016 р. №57-0002/84778: враховуючи те, що Законом про захист прав споживачів не визначено способу повернення коштів за повернутий товар, який був придбаний з використанням платіжної картки, то, на нашу думку, повернення коштів може здійснюватися як у безготівковій, так і в готівковій формі.

Давайте підсумуємо:

На наш погляд, в розглядуваній ситуації потрібно застосовувати РРО. Але думка податкової служби може бути іншою, залежно від особливостей кожної конкретної ситуації. Тому може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.