Чи стягується релігійною організацією туристичний збір з паломників?

Релігійна організація розміщує на своїй території у власних приміщеннях паломників на безоплатній основі за рахунок цільової благодійної допомоги від іншої релігійної організації. В Акті використання цільових коштів зазначено: «В межах надання благодійної допомоги, сторона 2 надала кімнати для тимчасового перебування представників сторони 1 у період з … на 210 ночівель для 62 осіб, з яких...». Чи є сторона 2 податковим агентом з туристичного збору?

Туристичний збір стягується, якщо одночасно дотримуються три наведені нижче критерії для справляння збору.

Перший критерій – місце проживання

Відповідно до пп. 268.5.1 ПКУ, згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради справляння збору може здійснюватися з тимчасового розміщення у таких місцях проживання (ночівлі):

1) готелі, кемпінги, мотелі, гуртожитки для приїжджих, хостели, будинки відпочинку, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, пансіонати та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади;

2) житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж, кімната, садовий будинок, дачний будинок, будь-які інші об’єкти, що використовуються для тимчасового проживання (ночівлі), тобто надаються з цією метою фізичним особам.

Релігійна організація може мати у своєму складі гуртожитки, або готелі, в яких і розміщувати паломників. Або це можуть бути інші приміщення для тимчасового розміщення тощо, але вони повинні постійно використовуватися для цього.

Тож якщо рішенням відповідної ради такі приміщення релігійної організації встановлені, як місця справляння збору, перший критерій буде дотримано.

Другий критерій – чи є релігійна організація податковим агентом?

Відповідно до пп. 268.5.2 ПКУ, згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради справляння збору може здійснюватися такими податковими агентами:

1) юридичними особами, філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами юридичних осіб згідно з пп. 268.7.2 ПКУ, ФОП, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ;

2) квартирно-посередницькими організаціями, які направляють неорганізованих осіб з метою їх тимчасового розміщення у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. "б" пп. 268.5.1 ПКУ, що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;

3) юридичними особами, які уповноважуються сільською, селищною, міською радою справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.

Перелік податкових агентів та інформація про них розміщуються та оприлюднюються на офіційному веб-сайті сільської, селищної, міської ради.

Таким чином, другий критерій буде дотримано, якщо релігійна організація постійно надає послуги з тимчасового розміщення, тобто це є одним з її видів діяльності – постійне розміщення паломників на регулярній основі тощо. На нашу думку, якщо таке розміщення робиться нерегулярно, за потреби, критерій постійності не дотримується.

Або ж релігійна організація уповноважена відповідною радою на справляння збору. Але тоді вона має бути внесена до переліку податкових агентів, який формується відповідною радою. Для з’ясування цього питання потрібно звернутися до місцевої ради.

Третій критерій – платники збору

Платниками збору є громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці, на якій діє рішення сільської, селищної, міської ради про встановлення туристичного збору, та тимчасово розміщуються у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ (див. пп. 268.2.1 ПКУ).

Перелік осіб, які не є платниками збору, наведено в пп. 268.2.2 ПКУ. Наприклад, не є платниками збору:

  • діти віком до 18 років;
  • особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та особи, що супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого) тощо.

Таким чином, третій критерій дотримуватиметься, якщо релігійна організація тимчасово розміщуватиме осіб, які є платниками збору.