Збір благодійним фондом коштів на придбання дронів та їх передачу ЗСУ

Благодійний фонд планує провести благодійний концерт та інші благодійні заходи для збору коштів на придбання дронів для їх подальшої передачі ЗСУ. Як документально оформити та відобразити це в бухобліку?

Публічний збір благодійних пожертв

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону про благодійництво, публічним збором благодійних пожертв визнається добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, зокрема з використанням засобів електронних комунікацій, у тому числі благодійного електронно-комунікаційного повідомлення, для досягнення цілей, визначених цим Законом.

Таким чином, якщо благодійний фонд проводитиме збір коштів на благодійних заходах для придбання дронів і передачі їх ЗСУ, такий збір з точки зору Закону про благодійництво є публічним збором благодійних пожертв.

Здійснення таких заходів здійснюється згідно з вимогами ст. 7 Закону про благодійництво, а також норм Порядку №451 і Порядку № 339.

Виходячи з норм цих нормативних документів, якщо БФ планує збирати кошти для закупівлі дронів для ЗСУ, спершу з конкретною військовою організацією, наприклад, військовою частиною, потрібно спершу укласти договір про благодійну діяльність, в якому зазначити про місце, строк збору коштів, придбання за ці кошти дронів і передачу їх військовій частині, про порядок звітності за зібрані і витрачені кошти. Договором може встановлюватися також відсоток зібраних коштів, які підуть на відшкодування витрат на збирання коштів.

Збирання коштів

На підставі укладеного договору з військовою частиною керівник БФ може видати наказ про проведення благодійних акцій для збирання пожертв – концерту тощо. Поряд з цим може затверджуватися благодійна програма зі збирання коштів для потреб ЗСУ (див. тут).

Окрім того, для проведення цих заходів керівник може затверджувати кошторис (див. тут). Кошти можуть збиратися на банківський рахунок БФ, або у скриньки для пожертв. Про особливості збирання коштів у скриньки ми писали тут.

Відповідно до ч. 2 ст. 7 Закону про благодійність, особи, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв від імені благодійної організації, діють на підставі нотаріально посвідченої довіреності керівника благодійної організації. Довіреність має визначати, зокрема, цілі, місце і строк збору коштів або іншого майна, порядок їх використання та порядок загального доступу до фінансових звітів благодійної організації.

Тож відповідальні працівники БФ, які проводять благодійні заходи (концерт тощо) і збирають кошти, повинні мати таку довіреність керівника.

Після того, як кошти зібрані, потрібно відзвітувати перед військовою частиною, з якою укладено договір про благодійну діяльність, у порядку, встановленому таким договором. Наприклад, це може бути звіт БФ, який складається у письмовій формі і надається військовій організації. Звіт надається у строки, встановлені договором. Наприклад, він може надаватися вже в момент передачі дронів. Тоді в такому звіті зазначать, скільки коштів зібрано, яка сума витрат на збирання пожертв, що погашається за рахунок пожертв, скільки коштів витрачено на придбання дронів, на їх доставку тощо.

Передача дронів військовій частині

Особливості документування в разі передачі пожертв в натуральній формі нормами Порядків №339 і №451 не визначаються.

Це означає, що оформляти слід у загальному порядку, прийнятому для документування відповідних операцій. Тож передачу дронів можна оформити звичайними видатковими накладними, або ж актами передачі ОЗ (наприклад, за формою, встановленою Наказом №818).

Поряд з цим, як зазначалося вище, слід скласти звіт БФ про наслідки збирання коштів і їх витрачання.

Бухгалтерський облік

Бухгалтерські проведення дивимося в таблиці (цифри умовні). Розглядаємо ситуацію, коли БФ не є платником ПДВ.

Таблиця

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунку

Сума, грн.

дебет

кредит

Збирання коштів

1

Оприбутковано у касі зібрані у скриньки кошти

301

484

100 000

2

Кошти передано на банківський рахунок БФ

311

301

100 000

3

Понесені витрати на збирання (оплата праці працівників, оренда залу тощо)

949

661, 651, 631 тощо

9 000

4

Визнано дохід в розмірі понесених витрат на збирання коштів

484

718

9 000

Придбання дронів

5

Придбано дрони

286

631

80 000

6

Оплата постачальнику

631

311

80 000

Передано дрони військовій частині

7

Передано дрони

949

286

80 000

8

Визнано дохід в розмірі переданих дронів

484

718

80 000

За наведеними в таблиці цифрами після здійснення всіх операцій у фонда ще залишається 11 000 грн (100 000 – 9 000 – 80 000). Такі «лишки» завжди будуть. І їх долю потрібно вирішувати в договорі про благодійну допомогу між БФ і військовою частиною. Договором може бути визначено, який розмір зібраних коштів направити на фінансування БФ. Наприклад, якщо встановити, що до 20% зібраних коштів направляються на фінансування діяльності БФ, в тому числі на організацію благодійних заходів із збирання коштів, то наведені «лишки» залишаються в розпорядженні БФ і витрачаються на фінансування діяльності БФ.

Але договором може передбачатися направляти такі «лишки» на спеціальні реєстраційні рахунки військових організацій для благодійних пожертв (див. тут). Якщо в договорі записана саме така умова, то за даними наведеного прикладу перерахування таких «лишків» відобразять проведеннями:

  • Дт 949 Кт 311 – 11 000 грн (перерахували лишки на реєстраційний рахунок військової частини);
  • Дт 484 Кт 718 – 11 000 грн (визнано дохід в сумі переданих коштів).

***

Читайте також: