Товар знищено Новою поштою, але оплата постачальнику була. Що буде в обліку у покупця?

Покупець в 2021 році замовив комплектуючі у постачальника. Доставка товару була здійснена Новою поштою, видаткова накладна підписана покупцем і надана продавцю. Комплектуючі не пройшли контроль якості на підприємстві покупця і були повернуті через Нову пошту постачальнику, але на момент повернення закінчився термін повернення товарів, прописаний в договорі

Далі ситуація розвивалася так. Постачальник не забрав на пошті товар. Згідно з правилами роботи Нової пошти поштове відправлення, яке не було отримане в певний термін, було знищене. Постачальник подав до суду на покупця і виграв справу. Потім Покупець згідно з додатковою угодою, в якій було прописано графік погашення заборгованості, сплатив суму боргу, визначену судом.

До бухгалтерії видаткові накладні, виписані постачальником в 2021 році, потрапили лише в липні 2023 р. Податкові накладні, складені продавцем в 2021 році за першою подією, було заблоковано: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку". Як провести ці операції в бухгалтерському обліку, які документи потрібно оформити? Фактично покупець оплатив вартість товарів за рішенням суду, а комплектуючих в наявності немає.

***

В зазначеному випадку товари все одно потрібно оприбуткувати згідно з накладною за 2021 рік. Повернення товарів із запізненням було неправомірним, оскільки порушено термін повернення товару, що був визначений договором.Рішення суду зобов’язує покупця оплатити товар, що і було зроблено. Також має місце той факт, що відправлення було знищене поштовим оператором.

Далі, внаслідок знищення товару поштовим оператором, яке повинно бути підтверджене документами від «Нової пошти» (адже сторони угоди і суд знали про це, тож має бути якийсь документ від НП), знищений товар потрібно списати. За умовами запитання, це теж сталося у 2021 році.

Податкового кредиту з ПДВ покупець не отримав, оскільки ПН заблоковано і вона не була розблокована.

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Сума, грн

1

Отримано товар за накладною від продавця, умовна дата 12.07.2021

281

631

1000,00

2

Непідтверджений податковий кредит (зареєстрована ПН ще не отримана)

644

631

200,00

3

Списано товар за актом знищення, умовна дата 26.07.2021

948

281

1000,00

4

Віднесено витрати на фінрезультат 2021 року

791

948

1000,00

5

Закрито 79 рахунок на 44

442

791

1000,00

6

Сплачено продавцю за рішенням суду, умовна дата 17.07.2023

631

311

1200,00

7

Списано непідтверджений податковий кредит (коли остаточно буде ясно, що ПН не буде зареєстрована та отримана)

949

644

200,00

Операції 1 – 5 потрібно було провести у 2021 році. За п. 4, 5 П(С)БО 6 виправлення помилок, допущених при складанні фінзвітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку).

Треба виправити цю помилку, змінивши сальдо рахунків на початок 2023 року:

Кт 631 – збільшити на 1200 грн – заборгованість перед постачальником з ПДВ;
Дт 442 – збільшити на 1000 грн – вартість списаного товару без ПДВ;
Дт 644 – збільшити на 200 грн – сума непідтвердженого ПК з ПДВ, поки не закінчився строк, протягом якого постачальник має право подати документи на розблокування ПН.

Коли строк розблокування ПН закінчиться і стане ясно, що ця ПН ніколи не буде зареєстрована, цей ПК треба буде списати – операція 7 в таблиці.

Якщо ПН була складена пізніше 24.02.2021 року, то за нею ще можна подавати документи на розблокування. Нагадаємо, що якщо закінчення терміну 365 календарних днів, встановленого для подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, припадає на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, то такий перебіг строку зупиняється. Докладніше про це – у новині.

Тож постачальник все ще має право розблокувати цю ПН, але чи він зробить це на практиці – сумнівно. На нашу думку, якщо сума ПДВ досить велика, не варто ризикувати і тому не варто списувати цей ПК, поки у постачальника не закінчиться строк подання документів на розблокування. А якщо сума ПК невелика, її можна списати, враховуючи всі обставини цієї ситуації, проте є ризик того, що податківці при перевірці не визнають такі витрати – адже строк розблокування не закінчився.

Якщо ПН складена та заблокована раніше 24.02.2021, то строк її розблокування вже закінчився і суму ПК з ПДВ можна списати.

Додаткових документів оформлювати не потрібно, все вже повинно бути задокументовано:

  • Рух товару через «Нову пошту» та його знищення поштовим оператором;
  • Рішення суду про оплату товару;
  • Оплата товару;
  • Податкова накладна та факт її блокування.