Що робити, якщо комісія протягом 5-ти днів не відреагувала на пояснення платника з метою розблокування ПН?

Що робити, якщо ДПС не надіслала жодних повідомлень щодо розблокування ПН протягом 5-ти робочих днів з дня, наступного за днем надання пояснень та копій документів для розблокування цієї ПН? Пояснення були надані 16 травня,і до 24 травня відповіді від податківців не отримано

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 року №520.

Зокрема, відповідно до пп. 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником ПДВ для розблокування ПН, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів:

  • або приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН та надсилає його платнику ПДВ в порядку, встановленому ст. 42 ПКУ;
  • або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, з пропозицією щодо надання платником додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК;
  • або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 ПКУ.

Це вичерпний перелік дій, які повинна зробити комісія у чітко визначений строк – 5 р.д., що настають за днем отримання пояснень та копій документів. Порядком №520 не передбачено таку подію, як невиконання комісією приписів пп. 9 Порядку №520, і не передбачено наслідків недотримання комісією цього строку. Тому якщо комісія не виконала свої обов’язки протягом 5 р.д., створюється патова ситуація, коли платник ПДВ чекає на рішення комісії і не має жодних інших варіантів. Також немає такого варіанту, як реєстрація ПН/РК за принципом мовчазної згоди, коли у разі відсутності рішення комісії ПН/РК автоматично реєструються після спливу строку, призначеного для прийняття рішення комісією.

Пунктом 12 Порядку №520 передбачено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Але що робити, якщо це рішення взагалі не було прийняте у встановлений строк?

В такому випадку залишається лише скарга на бездіяльність регіональної комісії. Відповідно до пп. 17.1.7 ПКУ, платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому ПКУ, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб). А який же порядок оскарження бездіяльності податківців встановлений ПКУ? З цього питання маємо в ПКУ лише такі норми:

  • податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених ПКУ) діяння (дія чи бездіяльність) контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб’єктів у випадках, прямо передбачених ПКУ (пп. 109.1 ПКУ). Таке порушення, як недотримання строку розгляду документів для розблокування ПН, у ПКУ прямо не передбачене;
  • контролюючі органи несуть відповідальність за вчинення податкових правопорушень незалежно від наявності вини (пп. 109.4 ПКУ). На практиці ця норма є декларативною. Для того, щоб бездіяльна особа понесла відповідальність, платник податків має докласти чималих зусиль;
  • податковими правопорушеннями контролюючих органів є протиправні рішення, дії або бездіяльність контролюючих органів, їх посадових (службових) осіб, вчинення яких є підставою для відшкодування шкоди особі, чиї права порушені, відповідно до закону (пп. 128.1 ПКУ). Далі, у пп. 128.2 ПКУ перераховані податкові правопорушення, за якими допускається відшкодування шкоди, і недотримання строку розгляду документів для розблокування ПН тут теж немає;
  • стаття 56 ПКУ регламентує лише порядок оскарження рішень податкових органів і не регламентує порядок оскарження їх бездіяльності. Вважаємо, що ст. 56 ПКУ слід доповнити положеннями щодо оскарження бездіяльності податкових органів та застосовувати відповідні механізми та правила, передбачені для оскарження рішень. Але нажаль, поки що немає рухів у цьому напрямку.

Отже, платник ПДВ може лише надіслати скаргу на бездіяльність комісії у загальному порядку, передбаченому для звернень громадян. Докладніше податківці пишуть про це тут. Строго кажучи, цей порядок передбачений для громадян як для фізичних осіб. Юридичні особи можуть оскаржувати бездіяльність податківців у суді.