Оформлення збору коштів для ЗСУ

Як ТОВ та ФОП на ЄП групи 3 документально оформити збір коштів від клієнтів на ЗСУ готівкою або з картки клієнта в клініці?

Публічний збір благодійних пожертв

Якщо ТОВ чи ФОП планують збирати кошти від клієнтів на потреби ЗСУ, то такі операції з точки зору чинного законодавства належать до такого поняття, як публічний збір благодійних пожертв.

Врегульовано такі операції Законом про благодійність.

Публічний збір добровільних пожертв — це добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, для досягнення цілей, визначених Законом про благодійність (див. ч. 2 ст. 3 та ч. 1 ст. 7 цього Закону), — освіта, охорона здоров'я, соціальний захист, спорт, сприяння обороноздатності тощо.

Детально це питання ми розглядали тут.

Укладення договору з Міноборони чи благодійною організацією

Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону про благодійність публічний збір благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування ЗСУ здійснюється особами, зазначеними у частинах другій-п’ятій цієї статті, згідно з нормами Порядку № 451 (Порядок здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних сил України, затверджений постановою КМУ від 30.06.2015 р. №451).

Якщо поєднати норми ч. 2 – 5 ст. 7 Закону про благодійність та Порядку № 451, отримаємо такі особливості збирання благодійних пожертв.

Є два варіанти публічного збирання благодійних пожертв.

За першим ТОВ чи ФОП має укласти договір доручення чи комісії з благодійною організацією на збирання пожертв і зібрані таким чином пожертви передати благодійній організації. А вже остання передасть зібране Міноборони, на підставі договору з Міноборони.

За другим збирач пожертв (ТОВ чи ФОП) укладає договір доручення чи комісії на збирання пожертв безпосередньо із Міноборони. Зібрані за таким договором кошти передаються Міноборони.

Якщо укладається договір з благодійною організацією (за першим варіантом), то згідно з ч. 4 ст. 7 Закону про благодійність, то в ньому визначають, зокрема:

  • цілі збору коштів або іншого майна;
  • місце збору коштів або іншого майна;
  • строк збору коштів або іншого майна;
  • порядок їх цільового використання;
  • порядок обліку та звітності;
  • відповідальність особи, яка здійснює публічний збір благодійних пожертв, перед бенефіціаром і благодійниками у разі порушення контракту (договору) або порядку використання таких пожертв.

Таким чином, саме в договорі має зазначатися, як мають збиратися кошти від клієнтів, як оформлятися.

Якщо укладається договір за другим варіантом (з Міноборони), договір має визначати (див. п. 7 Порядку № 451):

  • цілі збору благодійних пожертв;
  • місце збору благодійних пожертв;
  • строк збору благодійних пожертв;
  • порядок їх цільового використання;
  • порядок обліку, звітності;
  • порядок зарахування коштів на спеціальні реєстраційні рахунки Міноборони;
  • відповідальність особи, яка здійснює публічний збір благодійних пожертв, перед Міноборони в разі порушення умов договору або порядку використання таких пожертв.

В п. 5 Порядку № 451 розглянуто особливості збору благодійних пожертв готівкою в скриньки. Детально ці особливості ми розглянули тут. У разі збирання коштів у скриньки їх розкриття здійснюється комісією, склад якої затверджується ТОВ, ФОП, і оформляється актом розкриття. На підставі акту кошти пожертви оприбутковуються в касі ТОВ, що оформляється прибутковим касовим ордером. У ФОП каси немає, тому отримані на підставі акта кошти він може відразу внести на свій рахунок, з якого перерахувати на рахунок Міноборони, або відразу перерахувати на рахунок Міноборони.

Але договором з Міноборони чи з благодійною організацією може визначатися й інший порядок.

Наприклад, збирач пожертви може виписувати рахунок на власні послуги, де окремим рядком зазначати суму пожертви. За таким рахунком клієнт оплачує одночасно як послуги, так і суму пожертви. Або може виписувати окремий рахунок на суму пожертви. Тоді клієнт оплачує за таким рахунком суму пожертви.

В договорі також може визначатися, що пожертва отримується від клієнтів готівкою та/або безготівковим перерахуванням з картки клієнта на рахунок збирача пожертви. В договорі може зазначатися, що якщо кошти отримуються готівкою, то збирач пожертви має видати отримувачу, приміром, чек РРО чи квитанцію ПКО.

Чи може ФОП на ЄП групи 3 збирати пожертви

Це питання ми детально проаналізували тут.

На погляд податкової, ФОП не може збирати такі пожертви, збирати пожертви може тільки фізична особа. Ми з таким висновком не згодні і власні аргументи навели в матеріалі за наведеним вище посиланням.

Але ми розуміємо, що якщо ФОП всупереч думці податкової почне збирати пожертви, це може призвести до конфліктної ситуації. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати ІПК. Або взагалі не збирати пожертви через ФОП.

Якщо ФОП таки почне збирати пожертви, податкова може вважати, що ці пожертви отримані не ФОП, а фізособою.

Але зібрані фізособою кошти податкова може прирівняти до доходів фізособи, в такому разі за наслідками року, в якому зібрані пожертви, потрібно буде подати до податкової декларацію і з суми отриманих пожертв сплатити ПДФО 18% і ВЗ 1,5%.

Щоб уникнути оподаткування, фізособа може зареєструватися волонтером. В такому разі зібрані кошти не будуть оподатковуваним доходом, якщо виконані умови п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ.