Готівково-безготівкові розрахунки за ненадані послуги через воєнний стан

Туроператор на ІІІ групі ЄП (5%) отримав від клієнта передплату готівкою за послуги через касу, але у зв'язку з воєнним станом, послуги не надали. Товариство призупинило діяльність. Повернути кошти через касу підприємство не може. Чи можна повернути кошти у безготівковій формі за заявою клієнта на вказані ним реквізити під час воєнного стану?

Відповідно до п. 1 ст. 901 ЦКУ за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

У ст. 526 ЦКУ зазначено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Виконання зобов’язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов’язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов’язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.

Тож, якщо сторони домовилися про повернення передоплати в безготівковій формі, то законодавчих обмежень тут немає, навіть на час воєнного стану.

Тобто, в даному випадку, туроператор може повернути аванс за ненадані послуги через введення воєнного стану у безготівковій формі шляхом перерахування на реквізити банку вказані клієнтом в заяві, незважаючи на те, що попередньо послуга була проплачена готівковою через касу туроператора.