Подарунки партнерам-фізособам: що з оподаткуванням?

Компанія планує дарувати подарунки своїм партнерам-фізособам як резидентам, так і нерезидентам України. Як виконати зобов'язання щодо сплати податків та подання звітності? Чи залишиться компанія податковим агентом, якщо надаватиме подарунки через посередника-юрособу? Які наслідки, якщо сплатити податки, але не відобразити їх у Додатку 4ДФ?

Насамперед треба документально оформити подарунки для партнерів фізосіб-резидентів та фізосіб-нерезидентів. Керівник видає наказ, в якому зазначає, наприклад, що для популяризації фірми прийнято рішення провести роздачу подарунків. I тут же деталізує, що саме вручатимуть, а також призначає відповідальну особу. Списання розданих подарунків радимо оформити актом вибуття товарів довільної форми. Якогось особливого порядку документування такої роздачі у нормативних актах не передбачено. Все залежить від того, чи можна персоніфікувати осіб, яким вручено подарунки.

Якщо персоніфікувати фізосіб можна, то дохід у вигляді вартості врученого подарунку юрособа включає до загального оподатковуваного доходу цієї фізичної особи (пп. 164.2.8 ПКУ).

Підпунктом 165.1.39 ПКУ передбачено, що до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку не включається вартість дарунків, якщо їх вартість не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2021 р. - 1500,00 грн, у 2022 р. – 1625,00 грн).

Вартість негрошового подарунку, у сумі перевищення включатиметься до загального місячного оподатковуваного доходу фізособи й оподатковується ПДФО за ставкою 18% (пп. 170.6.3 ПКУ) із застосуванням натурального коефіцієнта, який у 2021 році складає 1,219512.

У Додатку 4ДФ об’єднаної звітності вартість подарунків, яка надана у розмірі, що не перевищує 25% мінімальної заробітної плати, відображається за ознакою «160», та за ознакою «126» у разі перевищення такої суми. При цьому у графі 2 обов’язково зазначається РНОКПП фізособи-резидента та РНОКПП фізособи-нерезидента.

Звертаємо увагу, що фізособа-нерезидент, яка отримує від юрособи-резидента подарунок, зобов’язана зареєструватися у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків та надати податковому агенту реєстраційний номер облікової картки.

Реєстраційний номер облікової картки платника податків використовується при виплаті доходів, з яких утримуються податки згідно із законодавством України. Фізична особа зобов’язана подавати інформацію про РНОКПП юридичним особам, що виплачують їм доходи (пп. 70.12.1 ПКУ). Документи, пов’язані з проведенням операцій, передбачених п. 70.12 ПКУ, які не мають РНОКПП, вважаються оформленими з порушенням вимог законодавства України (п. 70.13 ПКУ).

Така думка міститься у листі ДФС від 26.04.2017 р. №9030/6/99-99-13-02-03-15.

Також не потрібно забувати про те, що термін сплати ПДФО під час надання подарунків суттєво відрізняється від загальновстановленого, а саме: якщо оподатковуваний дохід надається у негрошовій формі, то ПДФО сплачується (перераховується) до бюджету протягом трьох банківських днів, що настають за днем такого нарахування (надання) (пп. 168.1.4 ПКУ).

Військовий збір за ставкою 1,5% сплачується з вартості подарунка, яка підлягає оподаткуванню ПДФО. З вартості подарунка, що не підпадає під оподаткування ПДФО, військовий збір утримувати не потрібно.

Подарунки, що видані партнерам, є такими, що видаються особам, які не пов’язані з підприємством трудовими відносинами, а отже, на дохід у вигляді подарунка ЄСВ не нараховується. У цьому випадку обдаровувані не є застрахованими особами.

Пунктом 119.1 ПКУ встановлена відповідальність податкового агента, зокрема, за подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку, у розмірі 1020 гривень.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 2040 гривень.

Зауважимо, що фінансовий штраф за її неподання ДПС не застосовуватиметься по останній день карантину (п. 52¹ підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Тож, зазначено штрафу тимчасово вдасться уникнути.

Проте, не уникнути адміністративної відповідальності у вигляді попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від двох до трьох нмдг (від 34 до 51 грн).

Дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від трьох до п’яти нмдг (від 51 до 85 грн) (ст. 163-4 КпАП).

Зазначимо, що сплата ПДФО та ВЗ і не відображення його за персоналізацією в Додатку 4ДФ об’єднаної звітності призведе до утворення переплати з зазначених податків, тому що будуть відсутні підстави для списання коштів в більшій сумі ніж зазначено у звітності.

Якщо персоніфікувати отримувача подарунка неможливо, то об’єкт обкладення ПДФО не виникає. Відповідно вартість подарунків у Додатку 4ДФ об’єднаної звітності не відображається. Також не буде ВЗ і ЄСВ. Такий підхід можна застосувати, коли неможливо провести персоналізацію, наприклад, при роздачі товарів великій кількості осіб під час рекламної акції. А от при роздачі подарунків партнерам фізособам (резидентам, нерезидентам) такий підхід застосувати не можна, тут буде явно прихована персоналізація. На аналогічне натякають податківці в ЗІР «103.23».

Щодо питання, чи залишиться компанія податковим агентом якщо надаватиме такі подарунки через посередника-юридичну особу, зазначимо, що – «ні», тому що при передачі товарів юрособі у вигляді подарунків не можна здійснити персоналізацію. Персоналізація ляже на плечі юрособи-посередника при роздачі подарунків фізособам.